Presentation

Autores

  • Marcus Levy Bencostta Universidade Federal do Paraná

Resumo

“The easy way objects from daily life
have been forgotten is embarrassing.” Marie-Pierre Julien and Céline Rosselin

The fact described in the epigraph calls attention to the ordinary nature of objects, which has inescapable presence in societies and in human living. However, by means of such recurring existence, objects have been second in intellectual worries and in academic studies. Giving visibility to that everyday dimension has been the goal of individuals who analyze material culture in several fields. In this respect Marie-Pierre Julien and Céline Rosselin, through their interesting essay entitled La Culture Matérrielle, published in 2005 by La Découverte press from Paris, questioned the material culture concept validity emphasizing that it is a kind of notion which helps thinking about construction of subjects, of objects and of culture because material culture cannot be reduced to material objects, but it integrates the relationship between subjects and objects. As a matter of fact, those authors say that this is the physical relation between objects and subjects that provides culture. Objects have shapes, colors, sizes, material items. On the other hand, besides that, they play social, aesthetic and symbolic roles. In this sense objects have polysemic meanings which are semantically redefined as long as they exist and as long as they are used. Still regarding the mentioned authors’ understanding, subjects are not passive receivers when the message is communicated by the object, unlikely they build the meaning supported by an active process of perception.

Biografia do Autor

Marcus Levy Bencostta, Universidade Federal do Paraná

Pós-doutorado pela École Nationale Supérieure d´Architecture de Versailles, França (2007-2008), com aperfeiçoamento em Arquitetura Escolar pela Université du Québec à Montréal (2004). É bacharel em História pela Universidade Estadual de Campinas (1991), mestre em História pela Universidade de São Paulo (1993) e doutor em História pela Universidade de São Paulo (1999). Professor da Universidade Federal do Paraná, desde 1997, pesquisador do CNPq, editor da Educar em Revista e membro do conselho editorial da Revista de História da Educação (ASPHE) e Educação (PUC-RS). Coordenador do GT de História da Educação da ANPED, gestão 2011-2013 e Diretor da Regional Sul da Sociedade Brasileira de História da Educação, gestão 2011-2013. Foi bolsista pesquisador visitante do CNPq na Universidade do Estado de Santa Catarina e na Tel Aviv University, Israel (2011). É membro da comissão de avaliação da área Interdisciplinar II da CAPES na Câmara de Ciências Sociais e Aplicadas e Humanidades, tendo anteriormente participado da comissão de avaliação da Educação da CAPES. Compõe o Comitê Assessor de Área (Ciências Humanas) da Fundação Araucária e atua como consultor ad hoc da FAPESC, FAPITEC, FAPESP, FAPERJ, FAPES, Fundação Fullbright, CAPES e CNPQ. Fundador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História da Arquitetura Escolar (NEPHArqE) e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em História da Educação e Modernidade (NEPHEM). Sócio fundador da Sociedade Brasileira de História da Educação, membership da Society of Architectural Historians e da Association Française des Historiens de l´Architecture e afiliado da Associação dos Amigos do Museu Oscar Niemeyer. Tem experiência de pesquisa na área de História, atuando principalmente nos seguintes temas: Arquitetura Escolar, Culturas Escolares, Fotografias Escolares, Colégios Confessionais.

Downloads

Como Citar

Bencostta, M. L. (2013). Presentation. Educar Em Revista, 29(49), p. 15–17. Recuperado de https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/33525

Edição

Seção

Dossiê Temático