Body, gender and sexuality in teacher training: a meta-analysis

Autores

  • Alfrancio Ferreira Dias Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Simone Silveira Amorim Universidade Tiradentes - Unit

Palavras-chave:

Body. Teacher Training. Genre. Sexuality.

Resumo

This paper aims at systematizing the specific literature on body, gender, sexuality and education, identifying the methodological process that produced the different explanation patterns found. Methodologically, introducing the meta-analysis as a research technique in Human Sciences, we intended to contribute to the construction of a literature review in a systematic way in order to guarantee the increase in accumulation and the reliability of the production of scientific knowledge. It was found that, regardless of the type of research used (Case Studies, Small N Studies, Large N Studies) and effect found (Nsig, Sig and Mixed Results), one feature is common among the analyzed studies regarding body, gender, sexuality and teacher training: the fact that all (with varying degrees of intensity) suggest that the thematic approach contributes to the destabilization of norms, ratings and rankings in the field of education.

Keywords: body; teacher training; gender; sexuality

Biografia do Autor

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Educação na área de Inovação Pedagógica pela Universidade da Madeira (UMA) e Graduado em Pedagogia. Professor Adjunto A do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGED e do Departamento de Educação - DEDI da Universidade Federal da Sergipe - Campus Itabaiana. Vice-líder do Grupo de Pesquisa: Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero - CNPq . Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares sobre a Mulher e Relações Sociais de Gênero (NEPIMG/UFS). Editor-executivo da Revista Tempos e Espaços em Educação. Autor dos Livros "Identidades e relações de gênero sobre múltiplos olhares" (2013), Gênero Trans e Multidisciplinar (20013) e Representações sociais de gênero no trabalho docente: sentidos e significados atribuídos ao trabalho e a qualificação (2014). Desenvolve pesquisa e extensão nos seguintes temas: Estudos sobre trabalho e gênero; Gênero, corpo e educação; Formação docente e diversidade sexual; Práticas educativas e culturais.

Simone Silveira Amorim, Universidade Tiradentes - Unit

Professora PPGP I da Universidade Tiradentes/UNIT, no Programa de Pós-graduação em Educação. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2012) e Mestre em Educação (2006) pela mesma instituição. Associada à Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Integrante do Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista (GHENO GT/SE), Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/CNPq da Universidade Tiradentes e do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos de Cultura da UFS/NECUFS. É pós-graduada em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas também pela Universidade Federal de Sergipe (2008). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação, biografia, século XIX, ensino de Inglês, formação e profissão docente.

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Publicado

2015-06-15

Como Citar

Dias, A. F., & Amorim, S. S. (2015). Body, gender and sexuality in teacher training: a meta-analysis. Educar Em Revista, 31(56), p. 193–206. Recuperado de https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/40998

Edição

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