Opportunities for Improvement Identified from The Satisfaction of Accounting Students
DOI:
https://doi.org/10.5380/rcc.17.98219Abstract
Educational institutions strive for excellence and invest in improvements. However, they often prioritize aspects that are not as important to students, leaving aside opportunities to improve what really matters. In view of this, this research aimed to identify opportunities for improvement based on the satisfaction of students in the Accounting Science course at a public university and two private universities located in the Southwest of Paraná. To this end, 175 valid responses were collected through a survey, and the data were analyzed using the Kano Model and the importance versus performance matrix. The results showed that attributes such as customer service, relevance of the subjects and organization of the workload are decisive for students and are being well evaluated. On the other hand, support services, such as the functioning of the library, laboratories and extracurricular services, were identified as critical points that need improvement, especially at the public institution. In addition, the research revealed that most students do not yet work in the accounting field, supporting the importance of the content having practical application to better prepare them for entry in the job market.
References
Braum, L. M. dos S., Leão, A. L. D. B. C., Freire, O. B. D. L., & Walter, S. A. (2017). Percepção dos alunos sobre qualidade no Ensino Superior: identificação das prioridades de melhoria no Curso de Ciências Contábeis. Revista De Estudos Contábeis, 6(11), 62–80. Recuperado de https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/rec/article/view/27344
Chu, R. K. S., & Choi, T. (1999) An importance-performance analysis of hotel selection factors in the Hong Kong hotel industry: a comparison of business and leisure travelers. Tourism Management, 12(2). https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00070-9
Carvalho, A. R. M. de; Casagrande, R. M. (2009) instituições de ensino superior: a identificação de atributos atrativos e obrigatórios no uso de Intranet utilizado o Método Kano. IX Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Recuperado em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/36731
Cunha, P. R., Klann, R. C., da Silva, J. O., & Scarpin, J. E. (2010). Melhorias na disciplina de custos identificadas por meio da utilização conjunta do Modelo Kano de Qualidade e da Matriz de Importância e Desempenho. Revista de Contabilidade e Organizações, 4(9), 168-188. https://doi.org/10.11606/rco.v4i9.34772
Cunha, P. R., Walter, S. A., Winter, R. P., & Fernandes, F. C. (2013). Oportunidades de melhoria na disciplina de Contabilidade Introdutória com a utilização do modelo Kano e da matriz de importância versus desempenho. Contextus–Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 11(2), 31-52. Recuperado em https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570765358003
Cunha, P. R., Gomes, G., & Beck, F. (2016). Satisfação dos estudantes do curso de Ciências Contábeis: estudo em Universidades Públicas de Santa Catarina. Contabilidade Vista & Revista, 27(1), 42-62. Recuperado em https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=197045799004
Faria, A. C., Come, E., Poli, J.& Felipe, Y. X. (2006) O grau de satisfação dos alunos do curso de Ciências Contábeis: busca e sustentação da vantagem competitiva de uma IES privada. Enfoque Reflexão Contábil, 25(1), 15-36. Recuperado em https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307127129003
Freitas Neto, R. M., & Barbosa, A. (2014). A utilização da análise de correspondência e da regressão logística na análise da satisfação geral dos alunos do curso de graduação de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista de Administração IMED, 4(3), 356-368. 10.18256/2237-7956/raimed.v4n3p356-368
Garver, M. S. (2003) Best practices in identifying customer-driven improvement oppottunities. Industrial Marketing Management, 32, 455-466. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(02)00238-9
Gomes, G., Dagostini, L. & Cunha, P. R. (2013) Satisfação dos Estudantes do Curso de Ciências Contábeis estudo em uma Faculdade do Paraná. Revista da Faculdade de Administração e Economia, 4(2), 102-123.
Tacca Huamán, DR, Tacca Huamán, AL e Alva Rodriguez, MA (2019). Estratégias neurodidáticas, satisfação e desempenho acadêmico em universitários. Cuadernos de investigação educativa , 10 (2), 15-32. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2905
Kotler. P. (1995). Princípios de Marketing. 7 ed. Rio de Janeiro: PHB.
Lin, C. P., & Tsai, Y. H. (2008) Modeling educational quality and student loyalty: a quantitative approach based on the theory of information cascades. Quality & Quantity, 42(1), 397-415. https://doi.org/10.1007/s11135-006-9051-5
Lizote, S. A.; Verdinelli, M. A.; Borba, J. A. & Brasil, M. L. A. V. (2014) Satisfação dos Acadêmicos com o Curso de Ciências Contábeis: um Estudo em Instituições de Ensino Superior Privadas. Advances in Scientific and Applied Accounting, 7(3), 407-431. http://dx.doi.org/10.14392/asaa.2014070305
Martilla, J. A., & James, J. C. (1977) Importance-performance analysis. Journal of Marketing, 9, 41-77. https://doi.org/10.1177/002224297704100112
Matzler, K., & Sauerwein, E. (2002) The factor structure of customer satisfaction. Na empirical test of the importance grid and the penalty-reward-contrast analysis. International Journal of Service Industry Management, 13(4), 314-332. https://doi.org/10.1108/09564230210445078
Matzler, K., Bailom, F., Hinterhuber, H. H., Renzi, B., & Pichler, J. (2004) The asymmetric relationship between attribute-level performance and overall customer satisfaction: a reconsideration of the importance-performance analysis. Industrial marketing Management, 33, 271-277. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(03)00055-5
Mello, José-André Villas-Boas, & Sousa, Flaviane Rodrigues-de. (2021). Percepção discente e práticas de ensino em uma instituição brasileira de educação superior. Revista iberoamericana de educación superior, 12(33), 18-38. Epub 21 de abril de 2021. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.855
Moura, M. M. S. G., & Lima Filho, R. N. (2019). A percepção dos alunos do curso de ciências contábeis quanto a sua formação acadêmica em relação ao mercado de trabalho. Brazilian Journal of Development, 5(1), 386-415. https://doi.org/10.34117/bjdv5n1-935
Nagib, L. R. C., & Silva, D. M. (2020). Adoção de metodologias ativas e sua relação com o ciclo de vida e a qualificação docente no ensino de graduação em Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, 31(82), 145-164. https://doi.org/10.1590/1808-057x201909030
Parisotto, I. R. dos S., Eto, A. M. da C., Cunha, P. R. da, & Haussmann, D. C. S. (2008) Identificando oportunidades de melhoria no curso de ciências contábeis com a utilização conjunta do modelo Kano de qualidade e da matriz de importância x desempenho. In: AnpCONT, 2., 2008. Natal. Anais... Natal.
Richartz, M. S., Ensslin, S. R., Valmorbida, S. M. I., & Cardoso, T. L. (2017) Satisfação de Discentes no Curso de Ciências Contábeis em Universidades Públicas. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 12(2), 46-62. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/183681
Tontini, G. (2003) Como identificar atributos atrativos e obrigatórios para o consumidor. Revista de Negócios, 8(1), 19-27. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2003v8n1p%25p
Tontini, G., & Silveira, A. (2005) Identification of critical attributes of success in products and services: an alternative to importance - performance analysis. In: Balas Annual Conference, 2005, Madrid. Proceedings… Madrid: Instituto de Empresa, 2005. p. 1-15. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/363045116
Trindade, S. E. L., Conceição, M. G., dos Santos, A. C. E., & Araújo, K. F. (2023). O nível de paridade entre o currículo mundial de contabilidade e a matriz curricular do curso de ciências contábeis das principais Instituições de Ensino Superior do município de Feira de Santana-Ba. Revista de Administração e Contabilidade da FAT, 15(1). Recuperado de https://www.reacfat.com.br/index.php/reac/article/view/280/290
Venturini, J., Pereira, B. A. D., Vieira, K. M., & Milach, F. (2008, July). Satisfação dos alunos do curso de Ciências Contábeis da UNIFRA: um estudo à luz das equações estruturais. In Anais do Congresso de Controladoria e Contabilidade da USP, São Paulo–SP (Vol. 8).
Vieira, K. M., Milach, F. T., & Huppes, R. D. (2008). Equações estruturais aplicadas à satisfação dos alunos: um estudo no curso de ciências contábeis da Universidade Federal de Santa Maria. Revista de Contabilidade e Finanças da USP, 19(48), 65-76. https://doi.org/10.1590/S1519-70772008000300006
Walter, S. A., Tontini, G., & Domingues, M. J. C. S. (2005). Identificando oportunidades de melhoria em um curso superior através da análise da satisfação dos alunos. In: Encontro nacional dos programas de pós-graduação em administração, Brasília. Anais..., XXIX ENANPAD.
Walter, S. A., Tontini, G., & Domingues, M. J. C. S. (2006). Análise da satisfação do aluno para melhoria de um curso de administração. FACES R. Adm, 5(2), 52-70. https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2006V5N2ART73
Zonatto, V. C. Da S.; Klann, R. C.; Vesco, D. G. D. (2014) Oportunidades de melhoria na disciplina de Contabilidade Internacional: Uma análise da percepção de discentes do curso de Ciências Contábeis. Contexto - Contabilidade Em Texto. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/37828
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contabilidade e Controladoria - RC&C

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in RC&C. Journal of Accounting and Management Control are subject to the following terms:
1.1. RC&C. Journal of Accounting and Management Control, through the Graduate Program in Accounting of the Department of Accounting – Sector of Applied Social Sciences – Federal University of Paraná, retains the ownership rights (copyright) of the published works and encourages and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), so that they may be copied, used, disseminated, transmitted, and publicly displayed, provided that:
1.1.a. The authorship and original source of publication (journal, publisher, URL, and article DOI) are properly cited.
1.1.b. They are not used for commercial or profit-making purposes.
1.1.c. The existence and specifications of this license are mentioned.
1.2. Each article published will be assigned a Digital Object Identifier (DOI).







