HISTORICAL TRAJECTORY OF CURRICULAR TRAINING IN BRAZILIAN UNDERGRADUATE NURSING PROGRAMS: DILEMMAS AND TENSIONS

Authors

  • Larissa Sapucaia Ferreira Esteves UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO UNIVERSIDADE DO OESTE PAULISTA
  • Isabel Cristina Kowal Olm Cunha Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. São Paulo – SP – Brasil.
  • Elena Bohomol Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. São Paulo – SP – Brasil.
  • Vanessa Ribeiro Neves Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. São Paulo – SP – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v23i4.58024

Keywords:

Traineeships, Education, Higher, Nursing, History of Nursing.

Abstract

Objective:describe and analyze the historical trajectory of the legislation underlying undergraduate Nursing education in Brazil, focusing on the development of the Curricular Trainingfrom the start of vocational education until today.Method:qualitative and historical study using documentary analysis. The data were collected between February and April 2017. The primary data sources were laws, decrees, resolutions and official opinions of federal and professional entities issued between 1890 and 2017.Results:twenty-one official documents were identified that regulated the historical trajectory of higher Nursing education and curricular training. The intentionality of the traineeships underwent profound changes in the course of history, from the supply of workforce to professional competency building.Conclusion:despite disputes between the educational sphere and the job world, it should be weighted that these are not contrary but complementary systems.

Author Biographies

Larissa Sapucaia Ferreira Esteves, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO UNIVERSIDADE DO OESTE PAULISTA

Enfermeira. Mestre em Educação. Docente na Universidade do Oeste Paulista – UNOESTE. Doutoranda do Programa de pós Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP.

Isabel Cristina Kowal Olm Cunha, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. São Paulo – SP – Brasil.

Enfermeira. Livre Docente. Professora Associada Livre Docente Aposentada do Departamento de Administração em Serviços de Saúde e Enfermagem da Escola Paulista de Enfermagem - UNIFESP.

Elena Bohomol, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. São Paulo – SP – Brasil.

Enfermeira. Livre Docente. Professora Adjunta do Departamento de Administração em Serviços de Saúde e Enfermagem da Escola Paulista de Enfermagem - UNIFESP.

Vanessa Ribeiro Neves, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. São Paulo – SP – Brasil.

Enfermeira. Doutora em Ciências. Professora Adjunta do Departamento de Administração em Serviços de Saúde e Enfermagem da Escola Paulista de Enfermagem - UNIFESP.

Published

2018-12-12

How to Cite

Esteves, L. S. F., Cunha, I. C. K. O., Bohomol, E., & Neves, V. R. (2018). HISTORICAL TRAJECTORY OF CURRICULAR TRAINING IN BRAZILIAN UNDERGRADUATE NURSING PROGRAMS: DILEMMAS AND TENSIONS. Cogitare Enfermagem, 23(4). https://doi.org/10.5380/ce.v23i4.58024

Issue

Section

Review