STRATEGIES FOR TUBERCULOSIS CARE TRAINING

Authors

  • Sonaly Melo de Macedo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Rayla Patrícia da Silva Andrade Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Cíntia Raquel Batista de Andrade Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Anny Suelen dos Santos Andrade Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Tereza Cristina Scatena Villa Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP)- Universidade de São Paulo (USP)
  • Érika Simone Galvão Pinto Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v21i3.45339

Keywords:

In service training, Tuberculosis, Primary healthcare, Health education, Patient care.

Abstract

Quantitative study that aimed to describe the components related to tuberculosis training that make health teams able to identify care strategies.A structured questionnaire was applied with 100 professionals in 27 Health Units of Natal, Rio Grande do Norte, between November 2013 and January 2014. The data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciencesversion 22.0. The results showed that 60% (n = 60) of the professionals often used the guidelines for the control of tuberculosis manual in the everyday practice; 73% (n = 73) stated that the involvement of tuberculosis specialists is accomplished by referral; 68% (n = 68) pass on the information about TB to all users and 44% (n = 44) of the training programs are carried out sporadically.It was concluded that there is the need to invest in systematic training involving specialists, aimed at the management and control of tuberculosis.

Author Biographies

Sonaly Melo de Macedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Acadêmica de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal-RN-Brasil.

Rayla Patrícia da Silva Andrade, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Acadêmica de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal-RN-Brasil.

Cíntia Raquel Batista de Andrade Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Acadêmica de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal-RN-Brasil.

Anny Suelen dos Santos Andrade, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Acadêmica de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal-RN-Brasil.

Tereza Cristina Scatena Villa, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP)- Universidade de São Paulo (USP)

Enfermeira. Doutora em Enfermagem .Professora Titular da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP)- Universidade de São Paulo (USP)

Érika Simone Galvão Pinto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem da UFRN

Published

2016-10-06

How to Cite

de Macedo, S. M., Andrade, R. P. da S., Souza, C. R. B. de A., Andrade, A. S. dos S., Villa, T. C. S., & Pinto, Érika S. G. (2016). STRATEGIES FOR TUBERCULOSIS CARE TRAINING. Cogitare Enfermagem, 21(3). https://doi.org/10.5380/ce.v21i3.45339

Issue

Section

Research