ANALYSIS OF PERCEPTION OF TEACHERS OF UNDERGRADUATE COURSES IN ACCOUNTING OF BRAZIL ON THE PROCESS OF CONVERGENCE TO THE INTERNATIONAL ACCOUNTING STANDARDS

Authors

  • Bruno Vinícius Ramos Fernandes Universidade de Brasília - UnB
  • Diogo Henrique Silva de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Eduardo Tadeu Vieira Universidade de Brasília
  • Jorge Katsumi Niyama Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.5380/rcc.v3i3.22049

Keywords:

Accounting Standards. Convergence. Professor

Abstract

This paper is meant to examine the perceptions of teachers who teach in undergraduate courses in Accounting in Brazil in relation to the current process of international convergence. 190 teachers participated in the survey across the country. It is an exploratory and descriptive in terms of its objectives, and technical procedures have to be treated as a withdrawal. For data analysis we used descriptive statistics and chi-square test (c2 test). With the latter it was possible to verify that categorical variables such as region, title, age, gender, institution that works, teaches discipline, be dedicated exclusively to teaching or have other profession influenced the response patterns observed. The results showed that most teachers evaluate the convergence process as very important, as it reduces costs in the preparation of accounting information and facilitates the integration into the international market for Brazilian companies. For them, the fact that the country does not have a strong accounting profession and active may represent an obstacle to the adoption process of IFRS divides, so the results are inconclusive on the subject. Although they feel prepared to teach in this new reality, they recognize that educational institutions are not Brazilian.Accounting Standards. Convergence. Professor

Author Biographies

Bruno Vinícius Ramos Fernandes, Universidade de Brasília - UnB

Doutorando em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília - UnB (2009). Mestre em Ciências Contábeis pela UnB (2008), tema de dissertação: bolhas de preços no mercado acionário brasileiro. Graduado em Ciências Contábeis pela UnB (2006). Atualmente é Professor do Departamento de Ciências Contábeis e Atuariais da Universidade de Brasília - UnB. Tutor do curso de Administração a distância da UnB. Ex-funcionário da Caixa Econômica Federal em Brasília e do Centro Universitário Euro-Americano (Unieuro).

Diogo Henrique Silva de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004) e mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília (2007). Atualmente é doutorando do Programa Multiinstitucional e Inter-regional de Pós Graduação em Ciências Contábeis - UNB, UFPB e UFRN e professor assistente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Possui trabalhos publicados nos seguintes temas: Finanças Comportamentais, Finanças Corporativas, Análise das demonstrações Contábeis e Contabilidade Gerencial.

Eduardo Tadeu Vieira, Universidade de Brasília

Possui graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS pela Universidade de Brasília (1984) e mestrado em Administração pela Universidade de Brasília (2001). Foi Secretário de Planejamento da Universidade de Brasília de 1997 a 2009. Atualmente cursa o DOUTORADO em Ciências Contábeis do Programa Multiinstitucional e Inter Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis oferecido pelo consórcio UnB/UFRN/UFPB

Jorge Katsumi Niyama, Universidade de Brasília - UnB

Possui graduação em Ciênciais Contábeis pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (1974), mestrado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (1982) e doutorado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (1990) e pós-doutorado pela University of Otago (2005). Atualmente é professor titular da Universidade de Brasília e membro da diretoria executiva da ANPCONT - Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Contabilidade. Tem experiência na área de Ciências Contábeis. Atua principalmente nos seguintes temas: evidenciação contábil, Contabilidade Internacional, Contabilidade de Instituições Financeiras, Teoria da Contabilidade e Derivativos.

Published

2011-10-21

How to Cite

Ramos Fernandes, B. V., Silva de Lima, D. H., Vieira, E. T., & Niyama, J. K. (2011). ANALYSIS OF PERCEPTION OF TEACHERS OF UNDERGRADUATE COURSES IN ACCOUNTING OF BRAZIL ON THE PROCESS OF CONVERGENCE TO THE INTERNATIONAL ACCOUNTING STANDARDS. Revista Contabilidade E Controladoria - RC&C, 3(3). https://doi.org/10.5380/rcc.v3i3.22049