Accounting Graduates' Feelings During the Bachelor Thesis Writing
DOI:
https://doi.org/10.5380/rcc.v15i3.90341Keywords:
Bachelors Thesis. Feelings. Alumni. Accounting.Abstract
Developing a bachelor’s thesis is accompanied by feelings that can negatively or positively impact the process. In this study, we aimed to identify the feelings experienced by graduate students at public HEIs in the Brazilian southeast during the writing process of their bachelor’s thesis. We carried out online survey with forty-three accounting alumni as our sample. Our findings indicate that negative feelings vary between anxiety and disappointment/disillusionment. In contrast, positive feelings vary between a simple “ok” for enthusiasm and ecstasy in the completion stages and admiration built by the supervisor. We hope the paper may contribute to the literature about the research and scientific writing process by adding accounting undergraduate voices.
References
Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion (Second edition). Edinburgh University Press.
Almeida, A. F. M., & Leal, E. A. (2015). Características do Trabalho de Conclusão de Curso de Ciências Contábeis em Universidades Públicas de Minas Gerais. In: 6º Congresso UFSC de Iniciação Científica em Contabilidade, Santa Catarina., Curitiba, Brasil.
Arquero, J. L., Fernández-Polvillo, C., Hassall, T., & Joyce, J. (2017) Relationships between communication apprehension, ambiguity tolerance and learning styles in accounting students. Revista de Contabilidad, 20(1), 13-24. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.10.002
Batista, M. N., & Campos, L. F. A. (1998). Nível e fontes de estresse em alunos de psicologia. Psicologia USP, 3, (1), 61-76.
Blitvich, P. G. C., & Bou-Franch, P. (2019) Introduction to analyzing digital discourse: new insights and future directions. In: Analyzing Digital Discourse. Palgrave Macmillan, Cham, 2019. p. 3-22.
Blitvich, P. G. C., & Bou-Franch, P. (2019). Analyzing Digital Discourse. Palgrave Macmillan.
Bosanquet, A., & Cahir, J. (2016). "What feelings didn't I experience!": affect and identity in PhD writing. In C. Badenhorst, & C. Guerin (Eds.), Research Literacies and Writing Pedagogies for Masters and Doctoral Writers (pp. 132-148). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004304338_008
Brasil. RESOLUÇÃO CNE/CES 10, DE DEZEMBRO DE 2004, Diário Oficial da União, Seção 1, páginas 15, dispõe no Art. 9º que o TCC é um componente opcional a ser implementado boa currículos das instituições de Ensino Superior (IES).
Cameron, J., Nairn, K., & Higgins, J. (2009). Demystifying academic writing: Reflections on emotions, know-how and academic identity. Journal of Geography in Higher Education, 33(2), 269-284. Doi: https://doi.org/10.1080/03098260902734943.
Campos, E. A. R., Kuhl, M. R., Andrade, S. M. & Stefano, S. R. (2016) Análise dos níveis de estresse em formandos de administração e ciências contábeis de uma universidade pública. Revista Gestão & Conexões, 5(1), 121-140. https://doi.org/10.13071/regec.2317-5087.2014.5.1.12066.121-140.
Departamento de Administração do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas. (2016). Trabalho de conclusão de curso: Manual de políticas e elaboração. 1º. Ed. https://www2.ufjf.br/administracaogv/wp-content/uploads/sites/195/2017/01/Manual-Elabora%C3%A7%C3%A3o-TCC-Vers%C3%A3o-B.pdf
Eizirik, C. L., Kapczinski, F., & Bassols, A. M. S. (2001) O ciclo da vida humana: uma perspectiva psicodinâmica. Artmed.
Gil, A. C. (2015). Didática do ensino superior. Atlas.
Hall, M. (2016). Realising the richness of psychology theory in contingency-based management accounting research. Management Accounting Research, 31, 63–74. https://doi.org/10.1016/j.mar.2015.11.002
Heyden, M. S. T., Resck, Z. M. R., & Gradim, C. V. C. (2003). A pesquisa na graduação em enfermagem: requisito para conclusão do curso. Revista Brasileira de Enfermagem, 56(4), 409-411. https://doi.org/10.1590/S0034-71672003000400021.
Laffin, M. (2000) A pesquisa nos cursos de ciências contábeis. Revista de Ciências da Administração, 2(4), 99-106. https://doi.org/10.5007/%25x.
Leal, E. A., Miranda, G. J., & Casa Nova, S. P. C. (2019). - Afinal, o que é o TCC?: Entendendo o tamanho da encrenca. In: E. A. Leal, G. J. Miranda, & S. P. C. Casa Nova (Org.), TCC Trabalho de Conclusão de Curso: Uma abordagem leve, divertida e prática (Parte I). Saraiva Uni.
Lima, J. P. R. D., Casa Nova, S. P. D. C., & Vendramin, E. D. O. (2023). Sexist academic socialization and feminist resistance: (De)constructing women’s (Dis)placement in Brazilian accounting academia. Critical Perspectives on Accounting, 102600. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2023.102600
Lima, J. P. R. D., Vendramin, E. D. O., & Miranda, C. D. S. (2021). Quem tem medo de se comunicar? Análise da apreensão na comunicação de estudantes de ciências contábeis. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 16(1), 105–127. https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.30366
Lima, J. P. R., Vendramin, E. O., & Casa Nova CASA NOVA, S. P. C. (2018). Identidades Acadêmicas em uma Era de Produtivismo: O (Des)Alojamento das Mulheres Contadoras. Anais do Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação em Administração (EnANPAD), Curitiba, PR, Brasil. https://login.semead.com.br/20semead/anais/arquivos/1863.pdf
Lipp, M. E. N., & Novaes, L. E. (1996). Mitos & verdades: o stress. Contexto.
Meireles, G. O. A. B. (2012) A vivência do estresse no último ano de um curso em enfermagem. [Dissertação de Pontifícia Universidade Católica de Goiás]. Repositório Digital de Teses e Dissertações da PUC Goiás. http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/2911.
Meurer, A. M., Sousa, R. C. da S., Costa, F., & Colauto, R. D. (2021). Sentimentos percebidos pelos orientandos nas fases de orientação das dissertações em contabilidade. Revista Contabilidade & Finanças, 32(85), 158-173. https://doi.org/10.1590/1808-057x202010550
Moretti, F. A., & Hübner, M. M. C. (2017). O estresse e a máquina de moer alunos do ensino superior: Vamos repensar nossa política educacional? Revista Psicopedagogia, 34(105), 258–267. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-84862017000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Moser, D. V. (2012). Is Accounting Research Stagnant? Accounting Horizons, 26(4), 845-850. doi:10.2308/acch-10312
Pérez-Sabater, C. (2019) Emoticons in relational writing practices on WhatsApp: Some reflections on gender. In: P. G. C. Blitvich, & P. Bou-Franch (Eds.), Analyzing Digital Discourse (pp. 163-189. Palgrave Macmillan.
Pullen, A. (2018) Writing as labiaplasty. Organization, 25(1), 123-130. https://doi.org/10.1177/1350508417735537
Repenning, N., Löhlein, L., & Schäffer, U. (2022). Emotions in accounting: A review to bridge the paradigmatic divide. European Accounting Review, 31(1), 241–267. https://doi.org/10.1080/09638180.2021.1908906
Resolução CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf
Rezende, M. S., Miranda, G. J., Pereira, J. M., & Cornacchione, Jr, E. B. (2017). Stress e desempenho acadêmico na pós-graduação stricto sensu em ciências contábeis no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(96) 1-20. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2931
Richardson, L. (2000). Writing: A method of inquiry. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 516–529). Sage Publications, Inc.
Robbins, S. P. (2005). Mudança organizacional e administração do estresse: O que é o estresse. In: S. P. Robbins (Org.), Comportamento organizacional (pp. 438-445). Pearson Education.
Silva, A. G. da, Morais, F. M. S. G. de, Farias, I. P., Medeiros, P. M. de, & Araújo, J. G. N. de. (2019). Dificuldades do Docente no Processo de Orientação em Trabalhos de Conclusão de Curso: um Estudo em Cursos de Ciências Contábeis em Instituições de Ensino Superior da Grande Recife. Revista Evidenciação Contábil & Finanças, 7(1), 20–38. https://doi.org/10.22478/ufpb.2318-1001.2019v7n1.36118
Veras, R. da S., & Ferreira, S. P. A. (2010). A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar Em Revista, 38, 219–235. https://doi.org/10.1590/s0104-40602010000300015
Viana, C. M. Q. Q., & Veiga, I. P. A. (2010). O Diálogo Acadêmico Entre Orientadores e Orientandos. Educação, 33(3) 222-226. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8079.
Wallau, S. M. (2003). Estresse laboral e síndrome de burnout: uma dualidade em estudo. Feevale.
Zhao, C., Golde, C. M., & McCormick, A. C. (2007) More than a signature: How advisor choice and advisor behavior affect doctoral student satisfaction. Journal of further and higher education, 31(3), 263-281. https://doi.org/10.1080/03098770701424983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contabilidade e Controladoria - RC&C

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in RC&C. Journal of Accounting and Management Control are subject to the following terms:
1.1. RC&C. Journal of Accounting and Management Control, through the Graduate Program in Accounting of the Department of Accounting – Sector of Applied Social Sciences – Federal University of Paraná, retains the ownership rights (copyright) of the published works and encourages and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), so that they may be copied, used, disseminated, transmitted, and publicly displayed, provided that:
1.1.a. The authorship and original source of publication (journal, publisher, URL, and article DOI) are properly cited.
1.1.b. They are not used for commercial or profit-making purposes.
1.1.c. The existence and specifications of this license are mentioned.
1.2. Each article published will be assigned a Digital Object Identifier (DOI).







