NURSING EDUCATIONAL PRACTICE IN PRIMARY HEALTH CARE AIMED TO HEALTHY CHILD DEVELOPMENT

Authors

  • Mayara de Melo Pereira
  • Thiffany Pestana da Penha
  • Daniele de Souza Vieira
  • Elenice Maria Cecchetti Vaz
  • Nathaniely Cristina Carvalho de Brito Santos
  • Altamira Pereira da Silva Reichert

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v20i4.41649

Keywords:

Health education, Primary health care, Child development, Pediatric nursing.

Abstract

The purpose of the present study is to identify the concept of health education that guides the educational practice of nurses who work in Primary Health Care, aimed at promoting children’s healthy development. The data were collected from September 2012 to January 2013, through interviews with 10 nurses who work in the Family Health Strategy, in the city of João Pessoa-Paraíba. Thematic analysis was the technique used in the treatment of the empirical material. Some nurses were unaware of the importance of the health education process, keeping biologicist views of this process, while others reported developing educational practices only during child care consultation, which however did not include stimulation of neuropsychomotor development. Therefore, it is necessary to awaken the thinking/acting of these nurses, in order to broaden the concept of health education for including child development monitoring in their practices.

Author Biographies

Mayara de Melo Pereira

Enfermeira da Estratégia de Saúde da Família no município de Icó-CE. Icó, Ceará, Brasil.

Thiffany Pestana da Penha

Enfermeira. Maternidade Frei Damião. João Pessoa, Paraíba, Brasil.

Daniele de Souza Vieira

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil.

Nathaniely Cristina Carvalho de Brito Santos

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Serviços de Saúde Pública e Educação Profissional na Área de Saúde: Enfermagem. Professora do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Campus Cuité. Cuité, PB, Brasil.

Altamira Pereira da Silva Reichert

Doutora em Saúde da Criança e do Adolescente. Professora Adjunto do Departamento de Enfermagem de Saúde Pública e Psiquiatria do Centro de Ciências da Saúde e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil.

Published

2015-12-04

How to Cite

Pereira, M. de M., da Penha, T. P., Vieira, D. de S., Vaz, E. M. C., Santos, N. C. C. de B., & Reichert, A. P. da S. (2015). NURSING EDUCATIONAL PRACTICE IN PRIMARY HEALTH CARE AIMED TO HEALTHY CHILD DEVELOPMENT. Cogitare Enfermagem, 20(4). https://doi.org/10.5380/ce.v20i4.41649

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE