Emotions and Sentiments in the Orientation of Course Conclusion Work
DOI:
https://doi.org/10.5380/rcc.v14i1.81116Keywords:
Affectivity, Social Representations, Completion of Course Work.Abstract
The objective of the research was to raise the perception that the students present in relation to the feelings and the emotions experienced in the orientation of work of conclusion of course in the graduation in Accounting Sciences. The teaching-learning process is permeated by positive and negative feelings and emotions that create barriers in the development of the individual, time of writing the course completion work. Using Wallon's Theory of Development (1968) the study captures adjectives and submits them to the word recall test to map feelings and emotions on the part of the students. The results show predominance of negative affect development of guiding-orienting relationship. The study verified that external means like family, friends, profession; financial factors; Procrastinating attitudes; overconfidence and competence of the supervisor also exert an influence on feelings and emotions during the preparation period of the course completion work. The study has the potential to contribute to reflections on intersubjective aspects of the teaching-learning process; improving the quality of academic productions; reducing dropout rates; mitigate problems in conflicting student-teacher relationships; and to discuss psychological aspects in the process of preparing papers for completing graduate courses.
References
Alves, V. M., Espindola, I. C. P., & Bianchetti, L. (2012). A relação orientador-orientando na Pós-graduação stricto sensu no Brasil: a autonomia dos discentes em discussão. Revista Educação em Questão, 43(29).
Fialho, M. L., & de Bem Machado, A. (2013). Análise do papel do professor orientador no processo de orientação à distância: Um estudo de caso comparativo entre instituição pública e privada. International Journal of Knowledge Engineering and Management (IJKEM), 2(3), 39-65.
Galvão, I. (1995) Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
González, G. (2014). La tutoría académica e inteligencia emocional. Un desafío para el docente universitario del siglo XXI. Dialógica: revista multidisciplinaria, 11(1), 133-157.
Jaeger, A. J., Sandmann, L. R., & Kim, J. (2011). Advising Graduate Students Doing Community-Engaged Dissertation Research: The Advisor-Advisee Relationship. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 5-25.
Leite Filho, G. A., & Martins, G. D. A. (2006). Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, 46(SPE), 99-109.
Mahoney, A. A., & de Almeida, L. R. (2005). Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. ISSN 2175-3520, (20).
Medrado, G. C. D. R. (2012). Tornar-se professor de administração: um estudo sobre o papel da afetividade na trajetória profissional.
Meurer, A. M., Sousa, R. C. D. S., Costa, F., & Colauto, R. D. (2021). Sentimentos percebidos pelos orientandos nas fases de orientação das dissertações em contabilidade. Revista Contabilidade & Finanças, 32, 158-173.
Moura, L. B. D. (2014). Formação continuada para professores e aspirantes à docência no curso superior de administração: em foco a afetividade.
Ribeiro, M. L., Jutras, F., & Louis, R. (2005). Análise das representações sociais de afetividade na relação educativa. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. ISSN 2175-3520, (20).
Sá, C. P. D. (1996). Representações sociais: teoria e pesquisa do núcleo central. Temas em Psicologia, 4(3), 19-33.
Tassoni, E. C. M. (2008). A dinâmica interativa na sala de aula: as manifestações afetivas no processo de escolarização.
Teles, A. M. B. D. S. (2010). Incursões no vivido por alunos-professores em cursos de pós-graduação lato sensu: em foco, a dimensão afetiva.
Velis C. A. (2009). Tutores y tesistas exitosos. Caracas: Grupo Impregráfica.
Vendruscolo, M. I., & Bercht, M. (2015). Prática Pedagógica de Docentes de Ciências Contábeis da Região Sul e Sudeste do Brasil: um estudo da percepção da afetividade. ConTexto, 15(29).
Vergès, P. (1992). L'evocation de l'argent: Une méthode pour la définition du noyau central d'une représentation. Bulletin de psychologie.
Voltarelli, J. C. (2002). Estresse e produtividade acadêmica. Medicina (Ribeirao Preto. Online), 35(4), 451-454.
Wachelke, J., & Wolter, R. (2011). Critérios de construção e relato da análise prototípica para representações sociais. Psicologia: Teoria e pesquisa, 27(4), 521-526.
Wallon, H. (1968). A evolução psicológica da criança. Lisboa: Persona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contabilidade e Controladoria - RC&C

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in RC&C. Journal of Accounting and Management Control are subject to the following terms:
1.1. RC&C. Journal of Accounting and Management Control, through the Graduate Program in Accounting of the Department of Accounting – Sector of Applied Social Sciences – Federal University of Paraná, retains the ownership rights (copyright) of the published works and encourages and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), so that they may be copied, used, disseminated, transmitted, and publicly displayed, provided that:
1.1.a. The authorship and original source of publication (journal, publisher, URL, and article DOI) are properly cited.
1.1.b. They are not used for commercial or profit-making purposes.
1.1.c. The existence and specifications of this license are mentioned.
1.2. Each article published will be assigned a Digital Object Identifier (DOI).







