Advances and challenges in disaster prevention in times of climate crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/dma.v66i.98584

Keywords:

disaster prevention, critical environmental education, climate crisis, climate justice

Abstract

The intensity and frequency of extreme weather events exacerbate the deficiencies of vulnerable communities, highlighting the importance of disaster prevention through critical environmental education. This approach emerges as an essential tool for building capacities that contribute to breaking the socioeconomic order that generates inequalities. The study was conducted in Petrópolis, a mountainous municipality in the state of Rio de Janeiro, considered a critical area in terms of disasters and impacts due to its high socio-environmental vulnerability, which worsens existing inequalities. The research focused on the use of education as a tool for disaster prevention, aiming to understand how communities are prepared to face situations involving extreme weather events. To achieve this, qualitative methods and techniques were employed. In Petrópolis, progress in disaster prevention is evident due to the collaboration between the public sector and the community, which fosters a culture of prevention and encourages participation in policy-making and the development of early warning systems. Furthermore, the Center for the Defense of Human Rights works towards social justice, seeking to guarantee rights to the population. The city's greatest challenge in disaster prevention is overcoming the normalization of these phenomena and expanding the mobilization of social agents, with schools playing a more active role in raising awareness and preparing the community.

Author Biographies

Olga Alicia Gallardo Milanés, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Alfenas, MG

Doctora en Ciencias Pedagógicas y profesora titular de la Universidad de Holguín, Cuba. Profesora visitante de la Universidad Federal de Alfenas, Brasil.

Adriana Soares Dutra , Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ

PhD in Social Work from PUC-Rio, Master's in Social Work from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Professor at the Department of Social Work at the Campos campus of the Fluminense Federal University (UFF). Professor in the Graduate Program in Social Policies at the Federal University.

References

Bargas, J; Cardoso, L. F. Cartografia social e organização política das comunidades remanescentes de quilombos de Salvaterra. Emílio Goeldi. Cienc. Hum, Pará, 10(2), 469-488, 2015. doi: https://doi.org/10.1590/1981-81222015000200013.

Benjamin, W. Sobre o conceito da história. São Paulo: Alameda. 2020.

Boff, L. Sustentabilidade. O que é- O que não é. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Carvalho, C. Você conhece as atividades do Centro de Defesa dos Direitos Humanos de Petrópolis? Disponível em: https://cddh.org.br/programas-e-projetos/. Acesso em: 15 out. 2024.

Centro Nacional de Monitoramento e Alerta de desastres Naturais (CEMADEN). Ocorrências de desastre no Brasil em 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mcti/pt-br/acompanhe-o-mcti/noticias/2025/01/cemaden-registra-recorde-de-alertas-e-mais-de-1-6-mil-ocorrencias-de-desastre-no-brasil-em-2024. Acesso em: 15 jan. 2025.

Centro Nacional de Monitoramento e Alerta de desastres Naturais (CEMADEN). Educação em clima de riscos de desastres. 2. ed. – São José dos Campos, SP: Cemaden, 2023. Disponível em: https://educacao.cemaden.gov.br/wp-content/uploads/2022/10/livro-cemaden_web-versao-digital.pdf. Acesso em: 15 jan. 2025.

Costa, C. A; Loureiro, C. F. Educação ambiental crítica e interdisciplinaridade: a contribuição da dialética materialista na determinação conceitual. Terceiro Incluído, 3(1), 21–22, 2013. doi: https://doi.org/10.5216/teri.v3i1.27316.

Coto-Cedeño, W., Centeno-Morales, J; Zúñiga-Arias, Y. Participación Comunitaria y Estrategias Ciudadanas para la Gestión del Riesgo de Desastres. Experiencias locales para la sustentabilidad en Pandora Oeste de El Valle La Estrella, Limón, Costa Rica. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, 7(1), 174-185, 2023. doi: https://doi.org/10.55467/reder.v7i1.115.

Dabenigno, V. La sistematización de datos cualitativos desde una perspectiva procesual. De la transcripción y los memos a las rondas de codificación y procesamiento de entrevistas. In: Borda, P; Dabenigno, V; Freidin, B; Güelman, M. (Org). Estrategias para el análisis de datos cualitativos. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, p. 22-71, 2017.

Daré, E. Petrópolis: não foi um desastre natural! Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2022/02/22/petropolis-nao-foi-um-desastre-natural. Acesso em: 27 abr. 2023.

Defesa Civil Petrópolis. Plano de contingência do município de Petrópolis/RJ para chuvas intensas. Verão 2023-2024. Disponível em: https://www.petropolis.rj.gov.br/pmp/index.php/defesa-civil/planos-de-contingencia. Acesso em: 25 out. 2023.

Dutra, A. S. Gestão de desastres e serviço social: o trabalho de assistentes sociais junto aos órgãos municipais de proteção e defesa civil. 2.ed. Curitiba: Editora e Livraria Appris, 2021.

Dutra, A. S; Ferraz, D. S. Fé e Solidariedade: o enfrentamento do desastre em Petrópolis sob a ótica (neo)conservadora. In: Moraes, C. A. de S; Araújo, H. P. de M H; M, J. T. N (Org). Políitca Social e temas contemporâneos. Niterói: Eduff. p. 247-260, 2024.

Fonseca, M; Garcias, C. O papel dos núcleos comunitários de proteção e defesa civil na comunicação de risco de desastre. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, 1(8), 176-188, 2022. Disponível em: https://www.eumed.net/uploads/articulos/0d17d19c17d70832c20a5d483c9dd144.pdf.

Gallardo, O.A; Martínez, L; Reyes, A. Educación ambiental e cartografía social: experiencias en una comunidad de Holguín, Cuba. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v. 32, p. 601-613, 2020. doi: https//doi.org/ 10.14393/SN-v32-2020-49908.

Gallardo, O.A; Martínez, L; Zuñiga, L.M. Gestión Local del Riesgo ante Inundaciones: Estudio en la Comunidad "El Dique", Holguín, Cuba. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, v.8 n.2, 145-158, 2024. doi: https://doi.org/10.55467/reder.v8i2.163.

Gaudiano, E J; Cartea, P; Peréz, J. ¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Ciudad de México, 25(87), 2020. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000400843.

González–Muzzio, C. El rol del lugar y el capital social en la resiliencia comunitaria pos-desastre. Aproximaciones mediante un estudio de caso después del terremoto 27/F. Revista EURE, 39(117), 25-48, 2013. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612013000200002.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estadística (IBGE). Petrópolis. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/petropolis/panorama. Acesso em: 27 abr. 2023.

Jacobi. P.R. Emergência climática. Reflexões e Práticas da Educação Ambiental (Prefacio). In: Alfonso et al (Org). Pará: Universidade do Tiuti, 2023.

Krenak, A. O amanhã não está à venda. Companhia das letras, 2020.

Kweitel, J; Neiva, J. Clima e Direitos Humanos: Perguntas e Respostas. Disponível em: https://www.conectas.org/. Acesso: setembro 2024.

Lavell, A. Viviendo en riesgo: Comunidades Vulnerables y Prevención de Desastres en América Latina. Colombia: La Red, FLACSO, CEPREDENAC, 1994.

Layrargues, P. Manifesto por uma Educação Ambiental indisciplinada. Ensino, Saúde e Ambiente, Número Especial, 44-88, 2020. doi: https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a40204.

Leff, E. A aposta pela vida. Imaginação sociológica e imaginários sociais nos territórios ambientais do sul. Petrópolis: Vocês, 2016.

Leff, E. Aventuras da epistemologia ambiental: Da articulação das ciências ao diálogo de saberes. São Paulo: Cortez, 2012.

Leff, E. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educ. Real, Porto Alegre, 34 (3) 17-24, 2009.

Leff, E. Racionalidad Ambiental. México D.F: Siglo Veintiuno Editores, S.A, 2004.

Lima, G; Layrargues, P. Mudanças climáticas, educação e meio ambiente: para além do conservadorismo dinâmico. Educar em Revista, Curitiba, n.3 Edição Especial, p.73-88, 2014. doi: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38108.

Louback, A. & Lima, L. Quem precisa de Justiça Climática no Brasil? 2022 Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/acervo/livros/quem-precisa-de-justica-climatica-no-brasil. Acesso em: 22 set. 2022.

Loureiro, C F. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Ambiente e Educação, (8), 37-54, 2003.

Marchezini, V. As ciências sociais nos desastres: um campo de pesquisa em construção. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, 83, 43–72, 2017. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/431.

Marco de Sendai para a Redução do Risco de Desastres 2015-2030. Disponível em: https://www.unisdr.org/files/43291_63575sendaiframeworkportunofficialf%5B1%5D.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

Mazzeo, A. C. Estado e burguesia no Brasil: origens da autocracia burguesa. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

Mazzeo, N; Jacobi, P. R. Construcción del diálogo ciencia- política en análisis y la gestión del cambio climático. In: Ryan, D; Gorfinkiel, D (Coord). Toma de decisiones y cambio climático: acercando la ciencia y la política en América Latina. Montevideo: UNESCO, 2016.

Minayo, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001. Disponível em: https://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/1428/minayo__2001.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.

Minayo, M. C. S.; Souza, Edinilsa R.; Constantino, P. & Santos, N. C. Capítulo 2. Métodos, técnicas e relações em triangulação. In: Minayo, M. C. S.; Assis S. G. & Souza, E. R. (Org). Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2005.

Mucache, C. R & Giovinazzo Júnior, C. A. A economia da barbárie, raiz da crise socioambiental, e as mudanças climáticas: o papel da educação ambiental no paradoxo entre o progresso econômico e a produção da catástrofe. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental – FURG, 40(3), 97-217, 2023.

Olivares, V; Valdivia, C; Moreno, J. Oportunidades y desafíos para la educación del riesgo de desastre en Chile. Revista Educación, 47(2), 1-24, Universidad de Costa Rica, 2023. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53929.

Painel Intergovernamental de Mudança Climática (IPCC). Mudança do Clima 2023 Relatório Sínteses. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/downloads/report/IPCC_AR6_SYR_LongerReport_PO.pdf. Acesso em: set. 2024.

Pardo, M & Ortega, J. Justicia ambiental y justicia climática: el camino lento, pero sin retorno, hacia el desarrollo sostenible justo. BARATARIA. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, (24) 83-100, 2018. doi: https://www.redalyc.org/journal/3221/322158667005/html/.

Pietrocola, M., Rodrigues, E., Bercot, F., y Schnorr, S. Risk society and science education. Science and Education, 30, 209-233, 2021. doi: https://doi.org/10.1007/s11191-020-00176-w.

Preston, J. Disaster education: race, equity and pedagogy. Rotterdam: Sense, 2012.

Quarantelli, E L. Uma agenda da pesquisa do século 21 em ciências sociais para os desastres: questões teóricas, metodológicas e empíricas, e suas implementações no campo profissional. O social em Questão. Rio de Janeiro, 1, 25-56, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5522/552256667002.pdf.

Quarantelli, E. Desastres y catástrofes: condiciones y consecuencias para el desarrollo social. Lima: La Red, p. 30-41, 1996.

Scotti, G. & Pereira, D. Injustiça climática: a desigualdade social como violação à garantia de direitos. Revista Direito Público, 19(104), 2022. doi: http://dx.doi.org/ 10.11117/rdp.v19i104.6728.

Sepúlveda Saravia, R; Fuentes Aguilar, A. Percepciones sobre tipos de desastres y capacidad de enfrentamiento de desastres socionaturales y sociosanitarios en residentes de la comuna de Talcahuano, Chile. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, 7(1), 148-164, 2023. doi: https://doi.org/10.55467/reder.v7i1.113.

Siqueira, A. Conflitos em contextos de desastres relacionados á água: aplicabilidade de bases conceptuais das Ciências Humanas e Sociais para análise de casos concretos. São Carlos: RiMa Editora, 2015.

Stein, P. J.S. & Stein, M. A. Disability, Human Rights, and Climate Justice. Human Rights Quarterly, 44(1) 81-110, 2022.

Tamaio, I; Gomes, G; Willms, E. Processos formativos em educação ambiental com foco na crise climática: algumas vivências. Ciência Geográfica, Bauru, XXIV (4) 1933-1948, 2020. Disponível em: https://agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXXIV_4/agb_xxiv_4_web/agb_xxiv_4-19.pdf.

Valencio, N. A Crise Social Denominada Desastre: subsídios para uma rememoração coletiva acerca do foco principal do problema. In: Valencio, N. (Org). Sociologia dos desastres. CRESS-RJ – São Carlos: RiMa Editora, p. 3-23, 2013.

Valladares, L. Educación para la reducción de riesgos de desastres como una práctica de pedagogía pública: retos y posibilidades para el contexto mexicano. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, REXE. 2(47), 307-335, 2022. doi: http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162202202102147017.

Yildirim, B S. Climate justice at the local level: the case of Turkey. POLITIKON: The IAPSS Journal of Political Science, 45, 7-30, 2020.

Published

2025-09-16

How to Cite

Gallardo Milanés, O. A., & Dutra , A. . S. (2025). Advances and challenges in disaster prevention in times of climate crisis. Desenvolvimento E Meio Ambiente, 66, 208–227. https://doi.org/10.5380/dma.v66i.98584

Issue

Section

Articles