Scientific production and principles of Education in Agroecology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/dma.v55i0.72896

Keywords:

education in agroecology, agroecological knowledge, genre

Abstract

In this article, an analysis was made of the scientific production of the II National Seminar on Education in Agroecology (SNEA), and its relations with the principles of Education in Agroecology, disseminated by the Brazilian Association of Agroecology (ABA). The event was held in 2016, at the Technical College of the Federal Rural University of Rio de Janeiro (CTUR / UFRRJ), municipality of Seropédica / RJ. The technical procedure used was Bibliographic Research, based on the articles referring to the annals of the II SNEA, published on Revista Cadernos de Agroecologia, conversing with the principles and guidelines of Education in Agroecology. At the 1st National Seminar on Education in Agroecology (SNEA), four fundamental principles and guidelines for Education in Agroecology were established: Life Principle, Complexity Principle, Diversity Principle and Transformation Principle. The II SNEA promoted reflections and debates involving Education in Agroecology, articulated from thematic axis on the construction of agroecological knowledge, the training of professionals in agroecology and the agrarian and agroecology issue. These experiences are the result of the historical data accumulation led by educators, students and social movements in the countryside.

Author Biographies

Franklin Vieira Costa, Universidade Federal do Vale do São Francisco -(UNIVASF).

Engenheiro Agrônomo, formado pela Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA), Especialização em Educação no Campo pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Mestrado em Extensão Rural pela Ubiversidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) e Doutorando em Agroecologia e Dessenvolvimento Territorial pela UNIVASF.

Jorge Luis Cavalcanti Ramos, Universidade Federal do Vale do São Francisco -(UNIVASF).

Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade de Pernambuco (1992), com especialização em Informática em Educação pela Universidade Federal de Lavras-MG (2001). Possui mestrado (2006) e doutorado (2016) em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco. Foi professor, coordenador do curso de Ciência da Computação e diretor do Centro de Engenharia e Ciências Tecnológicas na FACAPE. Tem experiência nas áreas de Ensino a Distância Mediado por Computador (e-learning), Computação Gráfica, Mineração de Dados Educacionais e TI aplicada à gestão pública. Atualmente é Professor Adjunto do Curso de Engenharia de Computação da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), membro colaborador do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP) e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial (PPGADT). Atua também nos diversos cursos a distância ofertados pela SEAD/UNIVASF

Denes Dantas Vieira, Universidade Federal do Vale do São Francisco -(UNIVASF).

Graduado em Ciências Sociais com Bacharelado e Licenciatura em Sociologia (2003), Mestre em Ciências Sociais (2007), e Doutor em Ciências Sociais (2013) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN. Atualmente é professor do Colegiado de Ciências Sociais da Universidade Federal do Vale do São Francisco, onde também é membro do Programa de Pós-Graduação, Doutorado, em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial, do Programa de Pós- Graduação em Ensino de Sociologia, e, Professor e Coordenador do Programa de Pós- Graduação em Extensão Rural/PPGExR - Univasf. Tem desenvolvido pesquisa,ensino,extensão e orientações, principalmente, nos seguintes temas: Sociologia Rural com foco nas novas ruralidades, Agroecologia e produção orgânica, agricultura familiar, Extensão rural, políticas públicas de Desenvolvimento Rural e a teoria do sociólogo Pierre Bourdieu. Integrante do Grupo de Pesquisa e Extensão Sertão Agroecológico/UNIVASF.

Published

2020-12-17

How to Cite

Costa, F. V., Ramos, J. L. C., & Vieira, D. D. (2020). Scientific production and principles of Education in Agroecology. Desenvolvimento E Meio Ambiente, 55. https://doi.org/10.5380/dma.v55i0.72896

Issue

Section

Society and environment in the Semiárido: controversies and approaches