Mentoring: an experience report from a mentee to a tutor

Authors

  • Matheus Francoy Alpes Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (FMRP/USP)
  • Aline Epiphanio Wolf Docente do Curso de Fonoaudiologia da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP-USP)

DOI:

https://doi.org/10.5380/ef.v0i16.55133

Keywords:

Tutor, Mentoring, Universities, Speech, Language and Hearing Sciences.

Abstract

Mentoring is a modality in which a more experienced person, called tutor, closely follows, guides, and stimulates - from his experience, knowledge and behavior - a young beginner in the university journey. Experience report of a former tutor and active student is a mentor of a Mentoring Program, from seven fortnightly meetings with students of the first year of the Speech, Language and Hearing Sciences course between March and May 2017. The tutor was responsible for assisting with a responsible teacher commentary, graduates on the daily issues of the University and for raising requirements of the software of the tutorials on various topics, assisting them in the process of entry and adaptation to university life. It was a moment of exchange of experiences, ideas, discussions, and orientations on themes that involve the active, professional and social inside and outside the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matheus Francoy Alpes, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (FMRP/USP)

Fonoaudiólogo e Mestrando em Medicina (Clínica Médica) da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP/USP)

References

AGUILAR-DASILVA, R.H; PERIM, G.L; ABDALLA, I.G; COSTA N.M.S.C; LAMPERT, J.B; STELLA, R.C.R. Abordagens pedagógicas e tendências de mudanças nas escolas médicas. Revista Brasileira de Educação Médica, 2009.

BELLODI, P.L; MARTINS, M.A. Tutoria: mentoring na formação médica. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2005.

BOTTI, S.H.O; REGO, S.Preceptor, Supervisor, Tutor e Mentor: Quais são Seus Papéis? Revista Brasileira de Educação Médica, 32 (3) : 363–373; 2008.

BUDDEBERG-FISCHER, B; STAMM, M. Mentoring in Medicine: Forms, Concepts and Experiences. State Secretariat for Education and Research. SER, Suíça, 2012 [capturado 22 jul. 2017]. Disponível em:<http://www.med.uzh.ch/Nachwuchsfoerderung/mentoring_report.pdf>.

CEZAR, P. H. N. Transição paradigmática na Educação Médica: um olhar construtivista dirigido à Aprendizagem Baseada em Problemas. Revista Brasileira de Educação Médica 34(2): 298-303, 2012.

CHAVES, L.G. a Tutoria como Estratégia Educacional no Ensino médico. Revista Brasileira de Educação Médica 38 (4) : 532-541; 2014.

DINIZ, A. M; ALMEIDA, L. S. Adaptação à universidade em estudantes de primeiro ano: Estudo diacrónico da interacção entre o relacionamento com pares, o bem-estar pessoal e o equilíbrio emocional. Análise Psicológica, 1(XXIV), 29-38, 2006.

ESPIN-NETO, A. et al. “Carta de Marília”. Marília: X Congresso Paulista de Educação Médica, 2016.

Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Programa de Tutoria. Capturado em http://www.fmrp.usp.br/a-faculdade/estrutura-administrativa/centros-deapoio/site-caep/programas-desenvolvidos/tutoria/ Acesso em:21/04/2017.

FERNANDES, W.L; COSTA, C.S.L. Possibilidades da Tutoria de Pares para Estudantes com Deficiência Visual no Ensino Técnico e Superior. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 1, p. 39-56, Jan.-Mar., 2015

IZECKSOHN, M.M.V; JUNIOR, J.E.T; STELET, B.P; JANTSCH, A.G. Preceptoria em Medicina de Família e Comunidade: desafios e realizações em uma Atenção Primária à Saúde em construção. Ciências e Saúde Coletiva, vol.22 n.3 Rio de Janeiro Mar. 2017

MARTINS, A.F; BELLODI, P.L. Mentoring in medical students: a humane and developmental experience. Interface (Botucatu), 20(58):715-26, 2016.

SÃO PAULO. Assembleia Legislativa de São Paulo. Comissão Parlamentar de Inquérito “Violações dos Direitos Humanos nas Faculdades Paulistas”. Relatório Final. São Paulo, 2015.

Published

2018-05-15

How to Cite

Alpes, M. F., & Wolf, A. E. (2018). Mentoring: an experience report from a mentee to a tutor. Extensão Em Foco, (16). https://doi.org/10.5380/ef.v0i16.55133

Issue

Section

EXPERIENCE REPORT