Program Tutorial Education (PET) in the context of the economic crisis and Brazilian policy

Authors

  • Cecilia Resende Carvalho Docente da Universidade Federal do Piaui
  • Renan de Oliveira Barros Universidade Federal do Piauí
  • Emilson Pereira dos Reis Universidade Federal do Piauí
  • Layane Batista de Araújo Universidade Federal do Piauí
  • Hyara Maria Holanda de Sousa Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.5380/ef.v1i15.52730

Keywords:

Tutorial Education, Teaching, Research, Extension, University Formation.

Abstract

Under the aegis of an educational model with highly archaic biases and dogmatizante new ways to question and leverage university education have emerged, among them stands out the Programa de Educação Tutorial whose principled matrix is based on the democratization of education higher. PET, as a government program that seeks to promote teaching research and extension, is main strategy to build an educational practice based on integrity of knowledge. In this light, the aim of this study is to analyze the historicity of the PET in general and local level to then make assumptions to report the crisis situation in which the country lives and consequently the program. Since its creation in which it's been more than a decade the PET has sought to adapt to new nuances resulting from the political and economic scenario and presents itself as a differentiated program that contributes to the achievement of excellence in academic training by the competent performance commitment of its members.

Author Biographies

Cecilia Resende Carvalho, Docente da Universidade Federal do Piaui

Professora Titular, Doutora Departamento de Nutrição

Tutora do Programa de Educação Tutorial da UFPI

Renan de Oliveira Barros, Universidade Federal do Piauí

Estudante do Curso de Direito, bolsista do Programa de Educação Tutorial – Universidade Federal do Piauí

Emilson Pereira dos Reis, Universidade Federal do Piauí

Estudante do Curso de Direito, bolsista do Programa de Educação Tutorial – Universidade Federal do Piauí

Layane Batista de Araújo, Universidade Federal do Piauí

Estudante do Curso de Direito, bolsista do Programa de Educação Tutorial – Universidade Federal do Piauí

Hyara Maria Holanda de Sousa, Universidade Federal do Piauí

Estudante do Curso de Serviço Social, bolsista do Programa de Educação Tutorial – Universidade Federal do Piauí

References

BÁSICAS, Manual de Operações. Brasília, DF: Ministério da Educação,2006. Disponívelhttp://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_docman&view=download&alias=338-manualorientabasicas&category_slug=pet-programa-de-educacao> . Acesso em: 27. mar. 2017.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

BRASIL. Lei n. 11.180, de 23 de setembro de 2005.

Ministério da Educação. Portaria n° 591, de 18 de junho de 2009. Diário Oficial da União, Brasília, 02 de agosto de 2010.

Ministério da Educação. Portaria nº 976 de 27 de julho de 2010. Diário Oficial União, Brasília, 28 de julho de 2010.

Ministério da Educação. Portaria nº 1.046 de 07 de novembro de 2007. Diário Oficial União, Brasília, 08 de novembro de 2013

Ministério da Educação. Portaria nº 1.632 de 25 de setembro de 2006. Diário Oficial União, Brasília, 26 de setembro de 2006.

Ministério da Educação. Portaria nº 2.285 de 14 de novembro de 2005. Diário Oficial União, Brasília, 16 de novembro de 2005.

Ministério da Educação. Resolução nº 42 de 4 de novembro de 2013. Diário Oficial União, Brasília, 6 de novembro de 2013.

BECKER, Fernando. A origem do conhecimento e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BOFF, Fernando. A origem do conhecimento e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004.

CARVALHO, C.M.R.G. de; ARARIPE, A.B. de A.; NUNES, C.L.V.; SOUSA, J.I.N.de; SILVA, S.M.S. da; FIGUEREDO, E.M.G. Pet Integração: construindo e integrando para a formação qualificada de graduandos na UFPI. Revista Interação, Universidade Federal do Piauí, v.1, n.1.p.83-94, 2011.

CARVALHO, C.M.R.G. de. Direitos Humanos e Cidadania. Teresina: EDUFPI, 2012, 27p. (PET INTEGRAÇÃO).

CARVALHO, C.M.R.G. de.; CAMPOS, C.M.F. Alimentação segura e manipulação de alimentos. Teresina: EDUFPI, 2013, 27p. (PET INTEGRAÇÃO).

CARVALHO, C.M.R.G. de; FIGUEREDO, E.M.G.; OLIVEIRA, J.F.M. de; MELO, S. dos S.; VIEIRA, M. de O.; BARROS, D.M. de M. Educação em direitos humanos e promoção da saúde na comunidade. Revista Ciência em Extensão, v.9, n.3, p.105-114, 2013.

CARVALHO, C.M.R.G.de. Conhecendo o ambiente universitário. Teresina: EDUFPI, 2014, 33 p. (PET INTEGRAÇÃO).

FONSECA, E.M. et al. Impacto do programa de educação tutorial (pet/mec) sobre a saúde bucal em municípios do estado da Bahia. Rev. Bahiana de Odont., v.5, n.1, p.22-28, 2014.

Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 165 p.

Ação cultural para liberdade e outros escritos, Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1982.

Pedagogia do oprimido. 17ª. Ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987, 934 p.

FREIRE, P. Direitos Humanos e Educação Libertadora. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. Organização Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

GRILO, E.M. Desafios da Educação: Ideias para uma política educativa no século XXI. Lisboa, Oficina do livro, 2002.

HERMIDA, J.F. O Plano Nacional de Educação (Lei 10.172), de 9 de janeiro de 2001. Educar em Revista, n.27, p.239-258, 2006.

JÓFILI, Z. Piaget, Vygotsck, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação: Teorias e Práticas, Ano 2, n.2, p.191-208, 2002.

LASAGNO, A. et al. Educação tutorial no ensino de graduação: um relato das experiências do Grupo PET Educação Física/UFSC. PET Educação Física. Centro de Desportos. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/1197. Acessado em 12 de junho de 2017.

MARTINS, I.L. Educação Tutorial no Ensino Presencial: uma análise sobre o PET. In: Ministério da Educação — MEC. PET — Programa de Educação Tutorial: Estratégias para o desenvolvimento da graduação. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: <http://www.portal.mec.gov.br..pet_texto_.ivpdf> Acesso em 03 out. 2016.

MÜLLER, A. Qualidade no Ensino Superior: a luta em defesa do programa especial de treinamento. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Garamond, 2003.

MAZZILLI, S. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em tempos de redemocratizaçãodo Estado. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v.27, n.2, edição 221, p. 205 -221, 2011.

NEVES, Marcos Cesar Danhoni. O processo PET: correspondência de uma guerra particular. Maringá: LCV/Massoni, 2003.

POMPÉIA, R. O Ateneu. São Paulo: Scipione, 1995.

PELEIAS, I.R. et al. Interdisciplinaridade no ensino superior: análise da percepção de professores de controladoria em cursos de ciências contábeis da cidade de São Paulo. Avaliação, v.16, n. 3, p. 499-532, 2011.

PERES, S.M, et al. O Programa de Educação Tutorial no contexto da graduação em Computação: Perfis, percepções e reflexões. XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Unioeste, Cascavel, PR, p.1535-1545, 2014.

PET, Integração. Teresina, PI: Universidade Federal do Piauí, 2011. Disponível em <http://petintegracao.blogspot.com.br/2011_05_01_archive.html>. Acesso em: 27. mar. 2017.

SOUSA, R.M.; GOMES JÙNIOR, S.R. Programa de Educação Tutorial: Avanços na formação em física no Rio Grande do Norte. Rev. Bras. Ensino Fis, v 37, n.1, 2015.

TOSTA, R.M. et al. Programa de Educação Tutorial (PET): uma alternativa para a melhoria da graduação. Psicol. Am. Lat., n.8, 2006.

UFPI, PREX. Teresina, PI. Universidade Federal do Piauí, 2010. Disponível em: <http://ufpi.br/legislacao-prex>. Acesso em: 27 de março de 2017

Published

2018-02-06

How to Cite

Carvalho, C. R., Barros, R. de O., Reis, E. P. dos, Araújo, L. B. de, & Sousa, H. M. H. de. (2018). Program Tutorial Education (PET) in the context of the economic crisis and Brazilian policy. Extensão Em Foco, 1(15). https://doi.org/10.5380/ef.v1i15.52730

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE