Teaching practice: considerations about pedagogical activities planning.

Authors

  • Áurea Regina Guimarães Thomazi Centro Universitário UNA e Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Thania Mara Teixeira Asinelli

Keywords:

Planejamento e Avaliação Educacional, Currículo, Fundamentos da Educação

Abstract

This article analyzes one aspect of teaching practice which is pedagogic activities planning. More specifically, it approaches the way a group of elementary school teachers in both the private and public sectors plan reading activities to be developed in the classroom. This regards, above all, the prevalence of individual or collective planning, when performing such activity, which is straightly connected with the construction and implementation of the course syllabus. The analysis has led to grouping the teachers, according to their practices, into three categories: those who develop individual planning, without any support, those who have opted for being independent, and, finally, those who prefer collective planning, sharing with other teachers or the school technical team.

 

Author Biographies

Áurea Regina Guimarães Thomazi, Centro Universitário UNA e Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Socióloga.Doutora em Ciências da Educação pela Université Paris V, Sorbonne. Professora dos cursos de Pedagogia e Serviço Social do Centro Universitário UNA, em Belo Horizonte. Professora e Pesquisadora da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. Coordenou o Programa de Capacitação de Dirigentes - PROCAD da SEE/MG. Participou do Curso Veredas de Formação Superior de Professores. SEE/MG e FAE/UEMG. Tem como centro de interesse a sociologia da educação, especialmente questões relacionadas às práticas de leitura e formação de leitores no ambiente escolar.

Thania Mara Teixeira Asinelli

 Graduada em Sociologia pela PUC / PR. Doutora em Educação pela Universidade René Descartes- Paris V - Sorbonne - França. Professora com experiência na área de Alfabetização e Capacitação de professores. Funcionária aposentada da PMC (Prefeitura Municipal de Curitiba. Coordenadora e professora de cursos de Pós Graduação. Autora de livros didáticos na área de Alfabetização/Letramento. Consultora em Educação.

How to Cite

Thomazi, Áurea R. G., & Asinelli, T. M. T. (2009). Teaching practice: considerations about pedagogical activities planning. Educar Em Revista, 25(35), p. 181–195. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13614

Issue

Section

Demanda Contínua