PRACTICE REPORTS AS A STRATEGY FOR KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN HEALTH PROFESSIONAL GRADUATIONS COURSES

Authors

  • Verônica Santos Albuquerque Centro Univesitário Serra dos Órgãos
  • Carlos Otávio Fiúza Moreira Professor e pesquisador da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP-FIOCRUZ)
  • Suzelaine Tanji Centro Universitário Serra dos Órgãos
  • André Vianna Martins Centro Universitário Serra dos Órgãos

Keywords:

Educação, Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa.

Abstract

This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning.   

 

Author Biographies

Verônica Santos Albuquerque, Centro Univesitário Serra dos Órgãos

Enfermeira pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Microbiologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutoranda em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP-UERJ). Professora adjunta do Curso de Graduação em Enfermagem do Centro Universitário Serra dos Órgãos (UNIFESO).

Carlos Otávio Fiúza Moreira, Professor e pesquisador da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP-FIOCRUZ)

Bacharel e Licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Mestre e Doutor em Educação pela PUC-Rio. Professor e pesquisador da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP-FIOCRUZ).

Suzelaine Tanji, Centro Universitário Serra dos Órgãos

Enfermeira pela Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí, (FAFIPA) Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutoranda em Enfermagem pela Escola de Enfermagem Anna Néry (EEAN-UFRJ). Professora adjunta do Curso de Graduação em Enfermagem do Centro Universitário Serra dos Órgãos (UNIFESO).

André Vianna Martins, Centro Universitário Serra dos Órgãos

Médico veterinário pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Patologia Veterinária pela UFF. Professor titular dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Medicina Veterinária do Centro Universitário Serra dos Órgãos (UNIFESO).

How to Cite

Albuquerque, V. S., Moreira, C. O. F., Tanji, S., & Martins, A. V. (2010). PRACTICE REPORTS AS A STRATEGY FOR KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN HEALTH PROFESSIONAL GRADUATIONS COURSES. Educar Em Revista, 2, p. 191–205. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345

Issue

Section

Demanda Contínua