REMOTE WORK EXPERIENCES IN THE COVID-19 CONTEXT: REFLECTIONS WITH NURSING TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.77243

Keywords:

Nursing Teachers, Remote Education, Education in Nursing, Infections by Coronavirus, Pandemics

Abstract

Objective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context.

Author Biographies

Jeane Barros de Souza, Universidade Federal da Fronteira Sul

Enfermeira. Doutora em Ciências. Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul.

Ivonete Teresinha Schulter Buss Heideman, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina.

Crhis Netto de Brum, Universidade Federal da Fronteira Sul

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul

Fernanda Walker, Universidade Federal da Fronteira Sul

Acadêmica do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul

Maira Lidia Schleicher, Universidade Federal da Fronteira Sul

Acadêmica do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul

Jeferson Santos Araújo, Universidade Federal da Fronteira Sul

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul. 

Published

2021-11-12

How to Cite

Souza, J. B. de, Heideman, I. T. S. B., Brum, C. N. de, Walker, F., Schleicher, M. L., & Araújo, J. S. (2021). REMOTE WORK EXPERIENCES IN THE COVID-19 CONTEXT: REFLECTIONS WITH NURSING TEACHERS. Cogitare Enfermagem, 26. https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.77243

Issue

Section

Especial Covid-19