Environmental impact assessment and the environmental (in)feasibility of alternative sites of airports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/dma.v63i0.86216

Keywords:

environmental impact statement, mitigation hierarchy, multi-criteria analysis, sitting alternative

Abstract

Studies on alternative sites related to Environmental Impact Assessment (EIA) require the typology-location approach regarding the development project under analysis. However, shortcomings regarding the alternative sites of Dr. Leite Lopes airport (Ribeirão Preto, Brazil) were reported, such as a lack of multi-criteria analyses. This study aims to reanalyze the eight alternative sites proposed by the Environmental Impact Statement (EIS) for expanding the Dr. Leite Lopes airport. We applied a methodology based on technical, economic, environmental, and social factors, using multiple criteria proposed by aviation agencies for avoiding and reducing impacts caused by airports. We classified each alternative site, calculating the product of these factors. If one of the factors received a zero score, the product was zero. Consequently, the alternative site was considered infeasible. We compared the alternative site selected by our study and the EIS. The results indicated that Ribeirão Preto has feasible alternatives for expanding the airport. Based on our multi-criteria reclassification, the Usina Galo Bravo II site had the highest score, while the current site - Dr. Leite Lopes - was considered infeasible. In contrast, the EIS indicated the Dr. Leite Lopes site as the best alternative.

Author Biographies

Silvia Sayuri Mandai, University of Sao Paulo (USP), São Paulo, SP

Bacharela e Licenciada em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP) da Universidade de São Paulo (2016). Mestre em Ciências (ênfase em Sustentabilidade) pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH) da USP (2019).

Tiago Furlanetto, University of Sao Paulo (USP), São Paulo, SP

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de São Paulo (2009) e mestrado em Ciências da Engenharia Ambiental pela Universidade de São Paulo (2012).

Helene Mariko Ueno, University of Sao Paulo (USP), São Paulo, SP

Possui graduação em Ciências Biológicas - Modalidade Médica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1994), graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996), mestrado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (2005).

Marcelo Marini Pereira Souza, University of Sao Paulo (USP), São Paulo, SP

Possui graduação em Engenharia Civil pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1980), graduação em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1981), graduação Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito de São Carlos (2002) e advogado inscrito na OAB-SP. Mestrado e Doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo em 1989 e 1993. Pós Doutorado na Clark University, EUA em 1994/1995, Oxford Brookes University, Oxford, Reino Unido em 2005/2006 e University of Liverpool em 2014/2015.

Published

2024-03-15

How to Cite

Mandai, S. S., Furlanetto, T., Ueno, H. M., & Souza, M. M. P. (2024). Environmental impact assessment and the environmental (in)feasibility of alternative sites of airports. Desenvolvimento E Meio Ambiente, 63. https://doi.org/10.5380/dma.v63i0.86216

Issue

Section

Articles