O valor social da brancura no pensamento educacional da era Vargas
Palabras clave:
raça, educação, eugenia, race, education, eugenics.Resumen
Este artigo sugere que o pensamento educacional que virou a base dos projectos de reforma durante a era Vargas foram fundamentadas no pensamento eugênico da época, que visava definir e curar a suposta degeneração de brasileiros pobres e de cor. Esse pensamento virou incentivo para a expansão escolar, ao mesmo tempo que dificultava a ascensão social do afrodescendente e das classes populares.
The social value of whiteness in Vargas era educational thought
Abstract
This article argues that the strains of educational thought that became the basis for the educational reform projects of the Vargas era were founded upon eugenic theories of the period. These theories defined and proposed solutions to the supposed degeneracy of poor and nonwhite Brazilians. This strain of thought served as an incentive for the expansion of educational programs, at the same time as it made the social mobility of afrodescendants and members of the popular classes more difficult.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los Derechos Autorales para artículos publicados en la Educar em Revista son del autor, con derechos de primera publicación para la revista. La revista es de acceso público (Open Access), siendo sus artículos de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educacionales y no-comerciales.

