Currículo, reformas e a questão da formação humana: uma reflexão a partir da Teoria Crítica da Sociedade
Keywords:
currículo, reformas educacionais, Teoria Crítica da Sociedade, curriculum, educational reforms, Societys Critical Theory.Abstract
Reflexão sobre o currículo como prática escolar que tem consubstanciado processos de falsa formação cultural ao incorporar a racionalidade produzida por práticas culturais guiadas por uma lógica instrumental e mercantilizada. A importância do assunto mostra-se na centralidade que tem ocupado o currículo, o que se evidencia nas reformas educacionais da atualidade, brevemente discutidas. A análise toma por referência a Teoria Crítica da Sociedade conforme os escritos de T. Adorno, M. Horkheimer e H. Marcuse.
Abstract
Reflexion of school practices curriculum that consolidate a false cultural development process, when incorporating the rationality that comes from cultural practices guided by instrumental and mercantile logic. The importance of the subject is shown in the centrality that it has been occupyng the curriculum, which is evident in the recent educacional reforms, briefly discussed. The analysis uses the Societys Critical Theory for reference, as as written by T. Adorno, M. Horkheimer and H. Marcuse.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in Educar em Revista belong to the author, with the first publication copyrights reserved to the journal. The journal offers public access (Open Access), and its articles are of free use, with specific assignments, in educational and non-commercial applications.

