UNDERSTANDING THE LEARNING ABOUT SCIENTIFIC LANGUAGE IN THE SCIENCE TEACHER FORMATION

Authors

  • Tereza Oliviera Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa
  • Ana Freire Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa
  • Carolina Carvalho Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa
  • Mario Azevedo Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa
  • Sofia Freire Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa
  • Mónica Baptista Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Abstract

After the contextualization of the Portuguese curricular basic school science reform an innovative didactic work proposal to be applied in the classroom by science teachers are presented – “design-based research”. With this approach we intend to answer to the teachers and researchers problems like the implementation of research-oriented practice and to decrease the gap between educational research and teacher practice. The above-mentioned approach integrates the scientific language teaching, crucial for scientific literacy and scientific culture. The teachers’ training, as a challenge to solve those problems is a privileged field for analysis.Key-words: design-based research; curricular reform in Portugal; Didactics of science teaching; scientific language; training of science teachers.

Author Biographies

Tereza Oliviera, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Professora pesquisadora do Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa 

Ana Freire, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Professora pesquisadora do Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Carolina Carvalho, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Professora pesquisadora do Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Mario Azevedo, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Professor pesquisador do Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Sofia Freire, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Professora pesquisadora do Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Mónica Baptista, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Professora pesquisadora do Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

How to Cite

Oliviera, T., Freire, A., Carvalho, C., Azevedo, M., Freire, S., & Baptista, M. (2009). UNDERSTANDING THE LEARNING ABOUT SCIENTIFIC LANGUAGE IN THE SCIENCE TEACHER FORMATION. Educar Em Revista, 25(34), p. 19–33. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16506

Issue

Section

Dossiê Temático