Teaching and Learning Chemistry: the perception of high school teachers

Authors

  • Ana Luiza de Quadros Universidade Federal de Minas Gerais
  • Dayse Carvalho da Silva UFMG
  • Frank Pereira de Andrade UFMG
  • Helga Gabriela Aleme UFMG
  • Sheila Rodrigues Oliveira UFMG
  • Gilson de Freitas Silva UFBA

Keywords:

Formação de Profesores, Química, Ensino-Aprendizagem

Abstract

The present study aimed at investigating the perception of high school teachers in pedagogical practices in classrooms and in schools. It evaluates the difficulties encountered by teachers and possible ways to solve them, as well as how teachers keep themselves up to date. The research involved 93 high school teachers in the schools of the state of Minas Gerais, during the Chemistry Olympiad of the State of Minas Gerais  (OMQ) 2008. The analysis of teachers’ comments showed that they tend to associate the problems they encounter to school, students and questions outside the school, in other words, they do not  see themselves as part of the problems. We perceive that teachers associate most improvements in education to school facilities and that they have not participated in upgrading courses, meetings or other discussions, as a means of professional updating in the last two years.

Author Biographies

Ana Luiza de Quadros, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora da área de Ensino de Química. Mestre em Educação nas Ciências pela UNIJUÍ e Doutoranda do Programa de Pós-Graduaçaõ em Educação da UFMG

Dayse Carvalho da Silva, UFMG

Licenciada em Química. Mestre em Química Inorgânica pela UFMG e doutoranda do Programa de Pós Graduação em Química do Departamento de Química/ICEx/UFMG.

Frank Pereira de Andrade, UFMG

Licenciado em Química. Mestre em Química Analítica e doutorando em Química Analítica pela UFMG

Helga Gabriela Aleme, UFMG

Licenciada em Química. Mestre em Química Analítica e Doutoranda em Q. Analítica pela UFMG.

Sheila Rodrigues Oliveira, UFMG

Licenciada em Química. Mestre em Química Orgânica pela UFMG e doutoranda em Química orgânica pela UFMG

Gilson de Freitas Silva, UFBA

Mestre e Doutor em Química Inorgânica. Professor titular do Departamento de Química da UFBA

Published

2011-05-30

How to Cite

Quadros, A. L. de, Silva, D. C. da, Andrade, F. P. de, Aleme, H. G., Oliveira, S. R., & Silva, G. de F. (2011). Teaching and Learning Chemistry: the perception of high school teachers. Educar Em Revista, 27(40), p. 159–176. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16505

Issue

Section

Demanda Contínua