School and Youth participation: Is this dialogue possible?

Authors

  • Juares Tarcísio Dayrell UFMG
  • Nilma Lino Gomes UFMG
  • Geraldo Leão UFMG

Keywords:

Juventude, Escola, Participação Social

Abstract

The social participation of young people depends on the way society provides opportunities in which they can involve in participatory experiences and inform themselves about the possibilities in this field. Based on the data of a national research about the social participation of the Brazilian youth, the aim of this paper is to discuss the role that the school experience of young people has fulfilled in this process in the Metropolitan Region of Belo Horizonte. According to the presented data, the schools have timidly acted in this field, which seems to be a result both of the conceptions that guide the school organization and the social reality that narrows the political and social participation of the Brazilian young people. This paper presents some data about the condition of the young people in the Metropolitan Region of Belo Horizonte and analyzes the youth representation towards the social participation demonstrated in the research. Finally, it discusses the role of school as a fomenter of participatory experiences among its students.

Author Biographies

Juares Tarcísio Dayrell, UFMG

Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutor em Educação/Universidade de São Paulo (USP). Coordenador Geral do Observatório da Juventude da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Nilma Lino Gomes, UFMG

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutora em Antropologia Social/ Universidade de São Paulo (USP). Integrante da coordenação do Observatório da Juventude da Faculdade de Educação da Universidade Federal de

 

Minas Gerais (FAE – UFMG). Coordenadora Geral do Programa Ações Afirmativas na Universidade Federal de Minas Gerais

Geraldo Leão, UFMG

Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutor em Educação/ Universidade de São Paulo (USP).. Integrante da coordenação do Observatório da Juventude da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Published

2010-12-23

How to Cite

Dayrell, J. T., Gomes, N. L., & Leão, G. (2010). School and Youth participation: Is this dialogue possible?. Educar Em Revista, 26(38), p. 237–252. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12838

Issue

Section

Demanda Contínua