História da educação na Amazônia brasileira: um balanço historiográfico recente / History of education in the brazilian Amazon: a recent historiographic balance
DOI:
https://doi.org/10.5380/rhhe.v2i5.56897Keywords:
História da Educação no Brasil, Lugar institucional de produção, Pós-Graduação, Amazônia / History of Education in Brazil, Institutional production place, Postgraduate studies, AmazonAbstract
Este artigo propõe uma análise da produção acadêmica sobre História da Educação na Amazônia brasileira, tomando por base as teses e dissertações defendidas nos Programas de Pós-Graduação em Educação e em História da região, desde as suas fundações até 2014. O objetivo é fazer um exame crítico da estruturação regional do Campo na perspectiva conceitual do lugar institucional de produção. Temas de pesquisa, corpus documental, periodizações e aportes teórico-metodológicos foram as categorias observadas nos trabalhos. Consideramos também outros balanços realizados em âmbito nacional e regional, que nos serviram de marcos referenciais. Nesse sentido, formulamos um balanço parcial sobre a produção relacionada ao seu desenvolvimento institucional geograficamente marcado e a construção de uma tradição epistemológica própria na região, em diálogo com as tradições consolidadas de outras regiões do país (sobretudo, o Sudeste), na composição diversa, desigual e intercambiante da pesquisa em História da Educação no Brasil.
* * *
This article proposes an analysis of the academic production of History of Education in the Brazilian Amazon, based on the thesis and dissertations defended at Education and History Post Graduate Programs of the region, from its foundation until 2014. The objective is to take a critical exam of the regional structuring of the field in the conceptual perspective of the institutional production place . Research topics, documentary corpus, periodization and theoretical-methodological contributions were the categories observed in this work. We also considered other balance sheets carried out in national and regional groups, which served as benchmarks. In this context, it was formulated a partial balance on a production related to its institutional development, geographically marked, and a construction of a proper epistemological tradition in the region, in a dialogue with consolidated traditions of other regions of the country (mainly the Southeast), in the diverse, unequal and interchanging composition of research in the History of Education in Brazil.