Multiculturalism, Globalization and Educators Development: Challenges for Environmental Education

Authors

  • Angélica Gois Morales Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • José Edmilson Souza-Lima Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Maria do Rosário Knechtel Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Sônia Maria Marchiorato Carneiro Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Valdir Nogueira Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.5380/dma.v22i0.17154

Keywords:

environmental education, multiculturalism, instruction and development of educators

Abstract

This article results from a theoretic-bibliographical research that focuses on Environmental Educationunder a multicultural perspective. For that purpose, the discussion about globalization and the relation between Multiculturalism and Environmental Education takes into consideration the urgency of thematter among educators, researchers, the university and other social sectors such as governmental andnon-governmental organizations. It is assumed that Education as a social practice and promoter of thedemocratic citizenship should be guided by multicultural purposes, corroborating inter-cultural practices.The Environmental Education is one of the Educational dimensions that can contribute significantly tothe advance of socio-cultural practices. Such perspective leads to thinking about and constructing educational strategies in order to professionally develop and endow educators with an interdisciplinary andcomplex view of the world, within the context of environmental education on a multicultural perspective.

Author Biographies

Angélica Gois Morales, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Professora do Departamento de Biologia Geral e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de ponta Grossa (UEPG). Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento (UFPR).

José Edmilson Souza-Lima, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professor do Mestrado em Organizações e Desenvolvimento do Centro Universitário Franciscano do Paraná (UNIFAE). Doutor em Meio Ambiente e Desenvolvimento (UFPR)

Maria do Rosário Knechtel, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora Sênior do Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutora em Sociologia da Educação Ambiental (UFS).

Sônia Maria Marchiorato Carneiro, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento (UFPR).

Valdir Nogueira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professor do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutor em Educação (UFPR).

Published

2010-12-23

How to Cite

Morales, A. G., Souza-Lima, J. E., Knechtel, M. do R., Carneiro, S. M. M., & Nogueira, V. (2010). Multiculturalism, Globalization and Educators Development: Challenges for Environmental Education. Desenvolvimento E Meio Ambiente, 22. https://doi.org/10.5380/dma.v22i0.17154

Issue

Section

Conflitos Socioambientais, Conservação e Gestão de Recursos Naturais: O Local e o Global