Why not the two CEFETs transformed into two Federal Technological Universities through teaching, extension and research?
DOI:
https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.97942Keywords:
Cefet, Professional and digital Educational, Higher Education, Technological Education, Technological UniversityAbstract
This paper discusses the struggles of the “Cetefian” communities who are pleading for the transformation of the two Federal Technological Education Centers (CEFETs) into two Federal Technological Universities (UTFs). One of them in Minas Gerais and the other in Rio de Janeiro, different states, identical purposes. The aim is to demonstrate the arduous paths followed to arrive at the requests to transform the two CEFETs into UTFs. It seeks to justify these demonstrations by positioning itself on the legitimacy and reasonableness of these two transformations. A mixed methodology was chosen, based on qualitative and quantitative approaches. Documentary analysis and database searches were carried out at the National Institute for Educational Studies and Research (INEP) and CEFETs. The results are promising and providential for signaling positive transformations, pointing to gains in the evolution and innovation of higher education, both in terms of technological education and professional education.
References
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; PLUYE, Pierre.; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Métodos de pesquisa mistos e revisões de literatura mistas: conceitos, construção e critérios de avaliação. InCID: Revista da Ciência da Informação e Documentação, v. 8, n. 2. Ribeirão Preto, set. 2017/fev. 2018. p. 4-24
GARCEZ, Carolina Montanha; VITOR, Daniel Henrique Curia; BORTOLI, Mirela Marchiori Bortoli.; VIEIRA, Lucas Augusto; PRADO, Danielle Goncalves De Oliveira; THIAGO, Danielle Goncalves De Oliveira. Qualifying Students in Private and Public Schools from Apucarana for the OBMEP. In R. Thripp & I. Sahin (Eds.), Proceedings of iHSES 2020. International Conference on Humanities, Social and Education Sciences, ISTES Organization. Washington, DC, USA., 2020. p. 37-45
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Percentual de docentes com pós-graduação stricto sensu – atualizado em 03/10/2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/percentual-de-docentes-com-pos-graduacao-stricto-sensu. Acesso em: 04 out. 2024.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Indicadores de qualidade da educação superior. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/indicadores-de-qualidade-da-educacao-superior. Acesso em: 04 out. 2024
KHAN, Shazia Naureen. Qualitative Research Method. Phenomenology. Asian Social Science, v. 10, n. 21. Monash/Australia, 2014.
KOLLER, Cláudio André; SOBRAL, Francisco José Martins construção da identidade das escolas agrotécnicas federais: a trajetória da COACGRI ao CONEAF. In: MOLL, Jaqueline (Org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 220-229
LARRAGUIVEL, Enrique Ruelas. La educación superior tecnológica en México. Historia, situación actual y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), v. II, n. 2. Ciudad Universitaria, México, 2011. p. 35-52
EVER, Laura Viviana; CRESPO, Patricia Figueroa. Las universidades tecnológicas mexicanas en el espejo de los institutos universitarios de tecnología franceses. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 7, n. 14. México, 2002. p. 17-49
MEC. Ministério da Educação. Educação profissional e tecnológica-2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/30891-ha-106-anos-brasil-iniciava-atividades-que-nos-dias-de-hoje-formam-mais-de-700-mil-pessoas. Acesso em: 25 ago. 2023.
MEC. Ministério da Educação. IGC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/igc. Acesso em: 20 set. 2024.
MOERSCHELL, Linda. Resistance to Technological Change in Academia. Current Issues in Education, v. 11, n. 6. Tempe/AZ, USA, 2009. p. 1-10.
OTRANTO, Carlos Roberto. Criação e implantação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia – IFETs. Revista Retta, v. 1, n. 1, Seropédica/RJ, jan./jun. 2010. p. 89-108
PARENTE, Ana Paula Gomes. Da Legislação à Prática: Uma análise do Programa Auxílio Permanência, da Política de Assistência Estudantil do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Brasília para os estudantes em vulnerabilidade social. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Brasília/DF, 2013. 119. p
PILATTI, Luiz Alberto; LIEVORE, Claudete. Universidades Tecnológicas: o que induziu esse modelo universitário no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v.11, n. 2. Ponta Grossa/PR, 2028. p. 582-613
RAMSEY, Greg; CARNOY, Martin; WOODBURNE, Graham. Aprendiendo a trabajar: Una evaluación del Colegio Nacional de Educación Profesional Técnica y de Universidades Tecnológicas de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 5, n. 10. Distrito Federal, México, 2000. p. 1-27
ROJAS, José Manuel. Ampliación de la oferta de educación superior en México y creación de instituciones públicas en el periodo 2001-2012. Revista Iberoamericana de Educación Superior, v. IV, n. 5. México, 2015. p. 3-32
SILVA JÚNIOR, Antônio Ferreira; FERNÁNDEZ, Gretel Eres. O projeto de curso em debate a partir de falas de professores da licenciatura em espanhol do Instituto Federal de Brasília. Revista Leia Escola, v. 20, n. 2, Campina Grande/PB, 2020. p. 151-171
TANG, Mulyadi; HASAN, Zulfikar; BANGKARA, Andi; EMY, Mardiana; RISTIANTI, Dwi Hapsari. Exploration of Technology Transformation-Based Learning Experiences and Higher Education Leadership. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, v. 3, n .2. Indonesia, Jul. 2022. p. 181-197
VIEIRA, Cláudia Cristina Ferreira. Alinhamento entre Plano de Desenvolvimento Institucional, Projeto Pedagógico Institucional e Planejamento Institucional no âmbito do Instituto Federal de Brasília. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Brasília/DF, 2019. 145. p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Os autores são autorizados a assinarem contratos adicionais, separadamente, para distribuição não exclusiva da versão publicada nesta revista (por exemplo, em repositórios institucionais ou capítulos de livros), com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista).
c) Os autores são estimulados a publicar e distribuir a versão onlline do artigo (por exemplo, em repositórios institucionais ou em sua página pessoal), considerando que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e as citações do artigo publicado.
d) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
e) Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
English version:
Authors who publish at JPE agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant JPE the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to sign additional contracts, separately, for non-exclusive distribution of the version published in JPE (for example, in institutional repositories or book chapters, with acknowledgment of their authorship and initial publication at JPE).
c) Authors are encouraged to publish and distribute the online version of the article (for example, in institutional repositories or on their personal page), considering that this can induce the science, as well as increase the impact and citations of the published article.
d) This journal provides public access to all of its content, as this allows greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this website will be used exclusively for the JPE purposes, and will not be available for other purposes.
Versión en Español
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
a) Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho de primera publicación, con la obra licenciada simultáneamente bajo la Creative Commons Attribution License que permite compartir la obra con reconocimiento de su autoría y publicación inicial en esta revista.
b) Los autores están autorizados a firmar acuerdos adicionales, por separado, para la distribución no exclusiva de la versión publicada en esta revista (por ejemplo, en repositorios institucionales o capítulos de libros), con reconocimiento de su autoría y publicación inicial en esta revista).
c) Se alienta a los autores a publicar y distribuir la versión en línea del artículo (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su página personal), considerando que esto puede generar cambios productivos, así como aumentar el impacto y las citas del artículo publicado.
d) Esta revista brinda acceso público a todo su contenido, ya que esto permite una mayor visibilidad y alcance de los artículos y reseñas publicados. Para obtener más información sobre este enfoque, visite Public Knowledge Project, un proyecto que desarrolló este sistema para mejorar la calidad académica y pública de la investigación, distribuyendo el OJS, así como otro software para respaldar el sistema de publicación de acceso público para fuentes académicas.
e) Los nombres y direcciones de correo electrónico en este sitio serán utilizados exclusivamente para los fines de la revista, no estando disponibles para otros fines.

This work is licensed under a Creative Commons Atribution 4.0 International.
