ASSOCIAÇÕES ENTRE O ÍNDICE DE DESENVOLVIMENTO HUMANO E O ENEM NO CENÁRIO INTERESTADUAL BRASILEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99747

Keywords:

ENEM, Public Policies, HDI, Population Size, Multilevel Models

Abstract

One of the central roles of the High School National Exam (ENEM) as a public policy is the democratization of access to superior education. In this article, we mesuare the associations between the Human Development Index (HDI) by state and the size of state populations with performance in ENEM. From a methodological perspective, descriptive analysis and multilevel models were used, along with model control for individual and socioeconomic variables. The results indicated that residing in a state with a high HDI may be an important factor in accessing college, especially in more competitive courses. A brief discussion of ENEM as a public policy concludes the article.

Author Biographies

Carolina Telles Gusmão, CEFET/RJ

Ensino Médio. Graduanda de Engenharia Civil do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ. Rio de Janeiro, RJ. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0009-0003-2009-1608. E-mail: carolina.gusmao@aluno.cefet-rj.br.

Luana Nascimento Dante, CEFET/RJ

Ensino Médio. Graduanda em Engenharia de Produção no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ. Rio de Janeiro, RJ. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-9699-9391. E-mail: luana.dante@aluno.cefet-rj.br.

Caroline Ponce de Moraes, CEFET/RJ

Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação. Professora em Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ. Rio de Janeiro, RJ. Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1564-7467. E-mail: caroline.moraes@cefet-rj.br.

Rodrigo Tosta Peres, CEFET/RJ

Doutor em Engenharia Elétrica. Professor em Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ. Rio de Janeiro, RJ. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6518-8265. E-mail: rodrigo.peres@cefet-rj.br.

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Published

2025-11-24

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Gusmão, C. T., Dante, L. N., Moraes, C. P. de, & Peres, R. T. (2025). ASSOCIAÇÕES ENTRE O ÍNDICE DE DESENVOLVIMENTO HUMANO E O ENEM NO CENÁRIO INTERESTADUAL BRASILEIRO . Jornal De Políticas Educacionais, 19(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99747

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