PRIVATIZAÇÃO E PRECARIZAÇÃO DA OFERTA DA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DA POLÍTICA DE CONVENIAMENTO NA AMAZÔNIA LEGAL BRASILEIRA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99653

Keywords:

Políticas de Educação Infantil; Relações Público-Privado; Conveniamento; Neoliberalismo.

Abstract

The inclusion of early childhood education as the first stage of basic education and as a right for children aged 0 to 5 in Brazil’s Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) nº 9394/1996 marked a significant milestone in securing the right to education in Brazil. However, Law nº 11494/2007 — which established the Fund for the Development and Maintenance of Basic Education and the Valorization of Education Professionals (Fundeb) — enabled the allocation of financial resources to non-profit institutions providing early childhood through arrangements with municipal authorities. This article examines the policy of outsourcing early childhood education provision in three capitals of the Amazônia Legal region — São Luís (MA), Belém (PA) and Manaus (AM) — following the enactment of Fundeb, stemming from exploratory bibliographic, documentary, and quantitative research. Documentary data (laws and resolutions) were collected from the official websites of the Ministry of Education (MEC) and the Presidency of the Republic (Planalto); quantitative data were drawn from the School Census and the Siope system. The data are analyzed using descriptive statistics and a critical policy studies approach, particularly focused on neoliberal education policies and public-private relations in Brazil. The findings indicate an expansion in both the privatization and the precariousness in early childhood education provision in the surveyed capitals.

Author Biographies

Cacilda Rodrigues Cavalcanti, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal do Maranhão. São Luís, MA. Brasil. Orcid:  https://orcid.org/0000-0001-7222-8061. E-mail: cacilda.rc@ufma.br

Francisco Dominguez, Middlesex University

Doutor em Economia Política. Professor da Middlesex University. Londres, Reino Unido. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7239-2734. E-mail; depaula_frank@hotmail.com

References

ADRIÃO, Theresa. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem Fronteiras. v. 18, n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2018.

BALL, Stephen J. Educação Global S.A. : nova sedes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

DAVIES, Nicholas. O público, o estatal e o privado no pensamento educacional brasileiro. Educação em Revista. Marília, v.17, n.1, p.19-34, Jan.-Jun., 2016. Disponível em: < https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/5861>. Acesso em 24/03/2025

DOMICIANO, Cassia Alessandra. O Programa Bolsa Creche nos municípios Paulistas de Piracicaba e Hortolândia: uma proposta para alocação de recursos estatais à educação privada. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro: 2009.

MELO, Maria Alice. Escola comunitária em São Luís (MA): do surgimento às tentativas de inclusão no sistema oficial de ensino. 2000. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

OLIVEIRA, Jaqueline dos Santos. O atendimento público e privado concessionário na educação infantil: um olhar sobre as condições de oferta. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro,2013.

PELLANDA, Andressa e BARRY, Koumbou Boly. The New Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and the Valorization of Education Professionals in Brazil and the Public-Private Partnerships in Early Childhood Education: an overview in the perspective of the Abidjan Principles. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 12, n. 8, 2022. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119737/84883>. Acesso em: 29/04/2025.

SUSIN, Maria Otilia Kroeff. A qualidade na educação infantil comunitária em Porto Alegre: estudo de caso em quatro creches conveniadas. (Tese de Doutorado em Educação) Porto Alegre, 2009.

Published

2025-12-01

How to Cite

Cavalcanti, C. R., & Dominguez, F. (2025). PRIVATIZAÇÃO E PRECARIZAÇÃO DA OFERTA DA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DA POLÍTICA DE CONVENIAMENTO NA AMAZÔNIA LEGAL BRASILEIRA. Jornal De Políticas Educacionais, 19(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99653

Issue

Section

Dossiê: Políticas para a educação básica em territórios das Amazônias