Challenges for financing basic education in territories of the Amazon in Pará.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99590

Keywords:

financing of basic education, right to education, territories of the Amazon region of Pará

Abstract

The text discusses the challenges of financing education in areas of the Amazon region of Pará that affect the right to education of rural, riverine, and forest populations. It examines the financing of basic education based on data from schools located in these areas, indicators of school deficits, and the precarious state of school infrastructure. The data sources are the 2023 school census (INEP, 2024), IBGE (2022) and FNDE (2023). The data analysis uses a critical approach, limited by economic and educational policies and from the perspective of the territories. It concludes that despite the ongoing struggles to establish education as a right, much remains to be done. Among the urgent and necessary policies is the need to rethink the financing of education in order to effectively address differences and combat inequalities. To this end, it is necessary to assess the financial capacity of municipalities, review the level and criteria for the distribution of additional resources, and evaluate the local use of resources. In order to effectively combat educational inequalities and promote the guarantee of quality public education in the diverse realities of the Amazon, it is necessary to defend adequate financing based on the right to equality and difference.

Author Biographies

Rosana Maria Rolim, Federal University of Para

Doutora em Educação. Professora na Universidade Federal do Pará. Belém/PA. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6475-0172 . E-mail: rgemaque@uol.com.br

Antônio Cláudio Reis, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal do Pará. Belém, PA, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1305-9469. E-mail: claudioreis@ufpa.br

Marielson Rodrigues Guimarães, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação. Professor na Universidade Federal do Pará. Breves, PA. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0021-6050. E-mail: marieso@ufpa.br

References

ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de. Terras tradicionalmente ocupadas: processos de territorialização e movimentos sociais. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 9, 2004.

BORON, Atilio. A transição para a democracia na América Latina: problemas e perspectivas. In: BORON, Atilio. Estado, capitalismo e democracia na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x6g8nsWJ4MSk6K58885J3jd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 abr. 2025.

HAESBAERT, Rogério Desterritorialização: entre as redes e os aglomerados de exclusão. In: CASTRO, I. E. DE; GOMES, P. C. DA C.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

HAESBAERT, Rogério. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre: UFRGS, 2004. Disponível em: http://www.ufrgs.br/petgea/Artigo/rh.pdf. Acesso em: 30/06/2024.

LÖWY, Michael. Ecossocialismo: o que é, por que precisamos dele, como chegar lá. Germinal: marxismo e educação em debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 471–482, 2021. DOI: 10.9771/gmed.v13i2.45816. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/45816 Acesso em: 24 abr. 2025.

SOUZA, Marcelo José Lopes de. O território: sobre o espaço e o poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORREIA, Roberto Lobato (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira. Educação do Campo no Amazonas: histórias e diálogos com as territorialidades das águas, das terras e das florestas. 2017. 297f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

Published

2025-12-02

How to Cite

Rolim, R. M., Reis, A. C., & Guimarães, M. R. (2025). Challenges for financing basic education in territories of the Amazon in Pará. Jornal De Políticas Educacionais, 19(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99590

Issue

Section

Dossiê: Políticas para a educação básica em territórios das Amazônias