DIDACTIC COURSE FOR MEDIATION OF LEARNING IN GEOGRAPHY: EXPERIENCES AROUND A PROPOSAL

Authors

  • Francisco Tomaz Moura Júnior Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGGeo), Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí (GO) https://orcid.org/0000-0001-8713-3970
  • Marielly de Sousa Miranda Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGeo), Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia (GO)
  • Lana de Souza Cavalcanti Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGeo), Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia (GO) https://orcid.org/0000-0001-9463-2663

DOI:

https://doi.org/10.5380/geografar.v17i1.83634

Keywords:

percurso didático, mediação didática, ensino de Geografia, pensamento geográfico.

Abstract

Geography teaching has the role of providing students with the production of critical knowledge to reality, acting as an instrument for reading and understanding the world. For this reason, students are the focus of the teaching process. In this conception, there is a demand for a mediation that goes beyond the mere linear exposure of loose content, and is methodologically constituted, enabling the analysis of everyday problems faced by students through the appropriation of geographic knowledge. Focusing on a methodological path, the paper in question aims to elucidate the potential of Cavalcanti's (2014) proposed didactic path for teaching Geography. For this, a survey and analysis of course conclusion works, dissertations and theses published on the Sucupira Platform between 2014 and 2021 that covered the path were carried out. The analysis indicated significant advances in student learning, based on the paths taken, which led to the development of the capacity for reflection and problematization of their daily practices, in the development and formation of scientific concepts, in the capacity for theory and practice articulation, in the reframing of living spaces, in the development of multiscale reasoning and interpersonal development. Furthermore, the data indicated that the didactic path has an important role as a data collection tool. Therefore, it reaffirms the validity and fertility of the formulations presented, understanding them as a product of a dialectical relationship between episteme and didactics of Geography, not being a prescription, but capable of adaptation and application to different contexts and spaces.

Author Biographies

Francisco Tomaz Moura Júnior, Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGGeo), Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí (GO)

Graduado e mestre em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGGeo) da Universidade Federal de Jataí. Atualmente, é doutorando pelo mesmo programa, sendo também professor da Educação Básica na rede privada de ensino em Jataí (GO).

Marielly de Sousa Miranda, Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGeo), Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia (GO)

Graduada em Geografia, na modalidade licenciatura, pela Universidade Federal de Goiás, mestra pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Goiás, bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Integrante dos grupos de estudos Espaço, Sujeito e Existência - Dona Alzira, Cartografia para Crianças e Escolares (GECE), Rede Colaborativa de Ensino de Cidade e Cidadanias (RECCI), Núcleo de Pesquisa em Ensino de Cidade (NUPEC) e membro associado do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG). Atua principalmente nos seguintes temas: Cartografia Escolar, estudos sobre Pessoas com Deficiência, Ensino de Geografia, Ensino de Cidade, Mobilidade Urbana e Acessibilidade.

Lana de Souza Cavalcanti, Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGeo), Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia (GO)

Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (1979), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1990) doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1996) e pós-doutorado na Universidade Complutense de Madrid/Espanha e na Universidade de Buenos Aires/Argentina. É bolsista produtividade 1D. Atualmente é professora titular da Universidade Federal de Goiás, professora dos Programas de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Goiás/Goiânia e da Universidade Federal de Jataí. É editora chefe da Revista Signos Geográficos. Tem experiência na área de Geografia e do ensino, com ênfase em Geografia Urbana, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de geografia, formação de professor, lugar, geografia, cidade e espaço urbano. Coordena os Grupos de Pesquisa - Nepeg e Nupec, registrado no CNPq.

Published

2022-07-24

How to Cite

Moura Júnior, F. T., Miranda, M. de S., & Cavalcanti, L. de S. (2022). DIDACTIC COURSE FOR MEDIATION OF LEARNING IN GEOGRAPHY: EXPERIENCES AROUND A PROPOSAL. REVISTA GEOGRAFAR, 17(1), 9–29. https://doi.org/10.5380/geografar.v17i1.83634

Issue

Section

Artigos