The formation of teachers for the inclusive education: legislation, political guidelines and research results

Authors

  • Márcia Denise Pletsch Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

educação inclusiva, formação de professores, resultados de pesquisas

Abstract

This article aims to raise some aspects related to the formation of teachers in Brazil, with emphasis to the inclusion of people with special educational needs in the regular education. For such, we will base ourselves in three references: the national legislation and the specific political guidelines of the Education Cabinet (MEC); the result of researches and the specialized literature over the theme. The text is organized in three parts. First, we deal with the grounding of the formation of teachers established in the official documents. Then, we show the results of different researches about the theme. At last, we trace alternatives for the educational inclusion.

Author Biography

Márcia Denise Pletsch, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

É Educadora Especial com habilitação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/Brasil), concluiu o Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/Brasil) em 2005, onde atualmente cursa o doutorado em Educação. Atua como professora do ensino fundamental, superior na Universidade do Estado do Rio de Janeiro e em cursos de pós-graduação Lato Sensu na Universidade Castelo Branco. Tem publicado artigos, capítulos e livros sobre temas relacionadas a educação especial. Com destaque para: Legislação e Políticas Públicas em Educação Inclusiva (2004), Tópicos Especiais em Educação Inclusiva: estigmas e preconceitos (2004), O método de história de vida na pesquisa em Educação Especial na Revista Brasileira de Educação Especial (2004), O papel da Universidade frente às políticas públicas para educação inclusiva na Revista Benjamin Constant (2004).

Published

2008-12-16

How to Cite

Pletsch, M. D. (2008). The formation of teachers for the inclusive education: legislation, political guidelines and research results. Educar Em Revista, 25(33), p. 143–156. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/5233

Issue

Section

Demanda Contínua