Olhos na América. Uma leitura dos relatórios de C. Hippeau
Keywords:
história da educação, educação no século XIX, Hippeau, history of education, education in the XIX century, Hippeau.Abstract
Ao examinar o conjunto de relatórios sobre instrução pública redigidos por Hippeau, entre 1869 e 1881, centrei-me no exame do que foi importado, traduzido, lido e apropriado no Brasil oitocentista, o que tornou possível problematízar a hipótese da exclusividade de transplantação do modelo europeu para o Brasil, como também permitiu trabalhar com a hipótese de que associada ao rigor, detalhamento e exatidão dos relatórios, neles há um efetivo programa para a educação escolar. Tal programa é decalcado do modelo americano, representado como palco de realizações espetaculares na área da educação, espetáculo traduzível nos eixos tomados como fundamento e signo do progresso e da modernidade pedagógica (liberdade, gratuidade, obrigatoriedade, secularização e higienízação), núcleos da nova civilização que se desejava construir, legitimar e difundir; a civilização norte-americana.
Eyes in America: A reading over C. Hippeaus written reports
Abstract
I examined the papers collection about public education written by Hippeau, between 1869 and 1881. My focus was on the exam of what was imported, translated, read and appropriated to Brazil at that time. This way of analysis made possible my working up on the hypothesis of exclusivity of European education model transplantation to Brazil, at the same time, this way allowed us to deal with the hypothesis that there is an effective program into school education in the papers, when we pay attention to the rigor, detail and exactitude of the material. The mentioned program is copied from the American model, which is represented as a stage of spectacular conquests in the education area, a spectacle translatable into the fundamental axis of progress and pedagogical modernity (liberty, freed, obligatorily, secularization and hygiene), axis of the new civilization that people desired to build, legitimize and diffuse: the North American civilization.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in Educar em Revista belong to the author, with the first publication copyrights reserved to the journal. The journal offers public access (Open Access), and its articles are of free use, with specific assignments, in educational and non-commercial applications.