Open Journal Systems

Trabalho, educação e linguagem

Lígia Regina Klein

Resumo



O debate atual acerca da reestruturação produtiva e seu impacto na educação
tem discutido o papel desempenhado pelo desenvolvimento científicotecnológico
nas mudanças correntes. Entre os recursos tecnológicos destacam-
se as novas linguagens articuladas às Novas Tecnologias e aos Meios
de Comunicação de Massa. Este trabalho analisa com a preocupação de
distinguir o que realmente constitui uma novidade de fundo na estrutura
capitalista e o que é o velho sob novas formas de aparências as relações
entre trabalho, educação e linguagem nesse quadro de mudanças. Para tanto,
discute, com ênfase na emergência do trabalhador coletivo, as implicações
dos processos de divisão do trabalho e desenvolvimento da maquinaria para
a formação do trabalhador individual. No interior desses processos articulados,
na sua configuração mais contemporânea, são analisados dois possíveis
lócus de ambigüidade na referência à linguagem, os quais permitem formulações
de conteúdo ideológico, caracterizados pela fetichização das novas
tecnologias.

Work, education and language

Abstract


The present debate on the productive restructuring and its impact on
education has been discussing the role played by the technological-scientific
development on the current changes. Among the technological resources the
new languages articulated to the New Technologies and to the Means of Communication of Mass are outstanding. The present work analyzes with
the concern for distinguishing what really constitutes a backstage reality
into the capitalist structure, and what is old under new appearance ways
the relationship between work, education and language into this picture of
changes. Thus, it discusses, with emphasis on the emergency for the collective
work, the implications of the processes of work division and the development
of the machinery for the formation of the individual worker. Two possible
lócus of ambiguity with reference to the language are analyzed within these
articulated processes, in their most contemporaneous configuration, which
allow formulations of ideological content, characterized by the fetish making
of the new technologies.


Palavras-chave


Linguagens e tecnologia; competências comunicativas; linguagens e educação; languages and technology; communicative competences; languages and education.

Texto completo:

PDF DOI