Trabalho, educação e linguagem
Palavras-chave:
Linguagens e tecnologia, competências comunicativas, linguagens e educação, languages and technology, communicative competences, languages and education.Resumo
O debate atual acerca da reestruturação produtiva e seu impacto na educação tem discutido o papel desempenhado pelo desenvolvimento científicotecnológico nas mudanças correntes. Entre os recursos tecnológicos destacam- se as novas linguagens articuladas às Novas Tecnologias e aos Meios de Comunicação de Massa. Este trabalho analisa com a preocupação de distinguir o que realmente constitui uma novidade de fundo na estrutura capitalista e o que é o velho sob novas formas de aparências as relações entre trabalho, educação e linguagem nesse quadro de mudanças. Para tanto, discute, com ênfase na emergência do trabalhador coletivo, as implicações dos processos de divisão do trabalho e desenvolvimento da maquinaria para a formação do trabalhador individual. No interior desses processos articulados, na sua configuração mais contemporânea, são analisados dois possíveis lócus de ambigüidade na referência à linguagem, os quais permitem formulações de conteúdo ideológico, caracterizados pela fetichização das novas tecnologias.
Work, education and language
Abstract
The present debate on the productive restructuring and its impact on education has been discussing the role played by the technological-scientific development on the current changes. Among the technological resources the new languages articulated to the New Technologies and to the Means of Communication of Mass are outstanding. The present work analyzes with the concern for distinguishing what really constitutes a backstage reality into the capitalist structure, and what is old under new appearance ways the relationship between work, education and language into this picture of changes. Thus, it discusses, with emphasis on the emergency for the collective work, the implications of the processes of work division and the development of the machinery for the formation of the individual worker. Two possible lócus of ambiguity with reference to the language are analyzed within these articulated processes, in their most contemporaneous configuration, which allow formulations of ideological content, characterized by the fetish making of the new technologies.
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