CONSTRUCTION AND VALIDATION OF A QUESTIONNAIRE FOR CARDIOPULMONARY RESUSCITATION KNOWLEDGE ASSESSMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.64560

Keywords:

Surveys and Questionnaires, Teaching, Learning, Educational Assessment, Cardiopulmonary resuscitation.

Abstract

Objective: To construct and validate a questionnaire related to adult cardiopulmonary
resuscitation in Basic Life Support, using the Automatic External Defibrillator, in the hospital
environment.
Methodology: applied study, conducted at the University of São Paulo at Ribeirão Preto
College of Nursing, from January 2017 to March 2018. Participants were 16 Urgency and
Emergency experts, with Fehring’s criteria used to select them. The rules of the National
Council of Medical Examiners manual and guidelines of the American Heart Association were
applied. Descriptive statistics and inter-rater agreement analysis through Gwet’s AC1 were
used. The questionnaire was validated in relation to organization, objectivity and clarity.
Results: a validated questionnaire with 20 multiple choice questions with “almost perfect”
inter-rater agreement was produced.
Conclusion: the questionnaire was shown to be valid for use as an assessment instrument on
the subject addressed.

Author Biographies

Mateus Goulart Alves, Faculdade Atenas, Campus Passos

Possui graduação em ENFERMAGEM pela Universidade do Estado de Minas Gerais - Fundação de Ensino Superior de Passos (2006). Pós graduado em Enfermagem em Cardiologia e Terapia Intensiva pela Uniararas (2008). Atualmente é docente na Universidade do Estado de Minas Gerais - Campus de Passos e enfermeiro no CISSUL/SAMU - Base de Passos. Atuou como enfermeiro na UTI Adulto da Santa Casa de Misericórdia de Passos por 10 anos, sendo coordenador de enfermagem por 4 anos.

Vanessa Oliveira Silva Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Docente na Universidade do Estado de Minas Gerais

Denise Ferreira Gomide Batista, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Mestranda na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Aldenora Laísa Paiva de Carvalho Cordeiro, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Doutoranda na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Juliana da Silva Garcia Nascimento, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Doutoranda na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Maria Célia Barcellos Dalri, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Docente do Departamento de Enfermagem Geral e Especializada Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP

Published

2019-09-19

How to Cite

Alves, M. G., Pereira, V. O. S., Batista, D. F. G., Cordeiro, A. L. P. de C., Nascimento, J. da S. G., & Dalri, M. C. B. (2019). CONSTRUCTION AND VALIDATION OF A QUESTIONNAIRE FOR CARDIOPULMONARY RESUSCITATION KNOWLEDGE ASSESSMENT. Cogitare Enfermagem, 24. https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.64560

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE