THE PLAY PROCESS OF THE HOSPITALIZED CHILD, GUIDED BY THE LUDIC MODEL

Authors

  • Dayane Regina dos Santos Universidade Federal do Paraná
  • Carmem Maria Sales Bonfim Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná.
  • Verônica de Azevedo Mazza Universidade Federal do Paraná
  • Marilene Loewen Wall Universidade Federal do Paraná
  • Nen Nalú Alves das Mercês Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v19i3.36669

Keywords:

Play therapy, Games and toys, Hospitalized child, Care of the child.

Abstract

Playing is fundamental for the healthy
development of the child, and during hospitalization
can be configured as a care strategy, as long as it is
applied systematically and grounded in theory. This
study’s objective is to report the play process guided
by the Ludic Model. The participants were three male
children, receiving inpatient treatment in a bone marrow
transplantation service, between September and October
2012. Data collection occurred through instruments
adapted from the Ludic Model, and progressed in three
stages: getting to know the child, caring and playing, and
accompanying the evolution of the ludic behavior. The
children were participative, demonstrating autonomy,
pleasure, and maintenance of the occupational role. The
Ludic Model was considered an impor tant tool for guiding
the comprehensive and humanized care in this context.

Author Biographies

Dayane Regina dos Santos, Universidade Federal do Paraná

Terapeuta ocupacional do Serviço de Transplante de Medula Óssea do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná. Mestre em Enfermagem. Membro do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Cuidado Humano em Enfermagem. 

Carmem Maria Sales Bonfim, Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná.

Médica. Diretora do Serviço de Transplante de Medula Óssea Pediátrico do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná.

Verônica de Azevedo Mazza, Universidade Federal do Paraná

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente da Graduação e Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Paraná. Coordenadora do GEFASED/UFPR. 

Marilene Loewen Wall, Universidade Federal do Paraná

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente da Graduação e Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Paraná. Membro do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Cuidado Humano em Enfermagem.

Nen Nalú Alves das Mercês, Universidade Federal do Paraná

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente da Graduação e Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Paraná. Membro do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Cuidado Humano em Enfermagem.

Published

2014-09-30

How to Cite

dos Santos, D. R., Sales Bonfim, C. M., de Azevedo Mazza, V., Loewen Wall, M., & Alves das Mercês, N. N. (2014). THE PLAY PROCESS OF THE HOSPITALIZED CHILD, GUIDED BY THE LUDIC MODEL. Cogitare Enfermagem, 19(3). https://doi.org/10.5380/ce.v19i3.36669

Issue

Section

REPORTE DE EXPERIENCIA