USE OF NURSING THEORIES IN BRAZILIAN THESES: BIBLIOMETRIC STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.71743

Keywords:

Nursing Theory, Nursing Research, Bibliometrics, Nursing, Health.

Abstract

Objective: to characterize the scientific production that uses nursing theories from theses made by nurses in Brazil.
Método: bibliometric study carried out at the Banco de Teses da Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior and at the Plataforma Sucupira, in November 2019. Sixty-three theses were selected, read in their entirety for annotations and extraction of aspects of interest, as follows: year, university, author, advisor, program, theory, mode of application, type of study, nature and theme.
Results: the greatest number of productions happened in 2016 with 16 (25.4%) theses, with emphasis on the Northeast with 31 (49.2%). The most used theory was the Theory of Transcultural Care in eight (12.7%), with the most investigated theme being care in 12 (13%) theses.
Conclusion: the inclusion of nursing theories in teaching and research still remains obscure. It is intended to give visibility to the theme and suggest the deepening of the discussion.

Author Biographies

Héryka Laura Calú Alves, Universidade Regional do Cariri

Enfermeira pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da URCA.

Gabriela de Sousa Lima, Universidade Regional do Cariri

Enfermeira graduada pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (PMAE - URCA).

Grayce Alencar Albuquerque, Universidade Regional do Cariri

Enfermeira. Docente do quadro efetivo da Universidade Regional do Cariri (URCA). Docente permanente do Mestrado Acadêmico de Enfermagem, Mestrado Profissional em Saúde da Família pela RENASF e Docente Colaboradora do Mestrado Profissional em Saúde da Criança e do Adolescente (URCA/UECE).

Emiliana Bezerra Gomes, Universidade Regional do Cairi

Enfermeira. Professor Adjunto da Universidade Regional do Cariri (URCA) vinculada aos cursos de Mestrado Acadêmico em Enfermagem do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PMAE) e de Graduação em Enfermagem.

Edilma Gomes Rocha Cavalcante, Universidade Regional do Cariri

Enfermeira. Docente do quadro efetivo da Universidade Regional do Cariri (URCA). Docente do Mestrado Acadêmico de Enfermagem.

Maria Corina Amaral Viana, Universidade Regional do Cariri

Enfermeira. Docente do quadro efetivo da Universidade Regional do Cariri (URCA). Docente do Mestrado Acadêmico de Enfermagem.

Published

2021-01-26

How to Cite

Alves, H. L. C., Lima, G. de S., Albuquerque, G. A., Gomes, E. B., Cavalcante, E. G. R., & Viana, M. C. A. (2021). USE OF NURSING THEORIES IN BRAZILIAN THESES: BIBLIOMETRIC STUDY. Cogitare Enfermagem, 26. https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.71743

Issue

Section

REVIEW