LEARNING EVIDENCE BASED PRACTICE THROUGH INVOLVEMENT IN INVESTIGATION ACTIVITIES - THE SELF-PERCEPTION OF STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.79806

Keywords:

Evidence-Based Practice, Learning, Students, Nursing, Knowledge Management.

Abstract

Objective: to understand how students perceive their involvement in investigation activities and how they contribute for the development of evidence-based practices.
Method: qualitative, cross-sectional, descriptive, and exploratory study, carried out in Portugal, in August 2019. A focus group of eight participants was formed to answer the question: “What are the advantages of the participation of nursing students in investigations for the development of knowledge, attitudes, and performance in the use of evidence?” The software NVivo was used for a content analysis.
Results: five categories and subcategories emerged from the qualitative analysis of findings: selflearning, integration of theory and practice, interdisciplinary work, evidence-based decision making, and scientific literacy.
Conclusion: creating an effective learning experience helps building knowledge and can contribute for the health of the community, for improved educational results during the internship, and for the development of the abilities necessary for Evidence Based Practice.

Author Biographies

Mário Cardoso, Escola Superior de Enfermagem de Lisboa

Professor Adjunto. Mestre. Especialista em Enfermagem de Saúde Materna e Obstetrícia. Docente da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa. Contribuição: Contribuições substanciais para o desenho do estudo, análise e interpretação de dados do estudo, redação do artigo e aprovação final do estudo a ser publicado. ORCID: https://orcid.org/ 0000-0003-4961-9026

Cristina Lavareda Baixinho, Escola Superior de Enfermagem de Lisboa

Professora Adjunta. Especialista em Enfermagem de Reabilitação. Docente da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa. Investigadora no ciTechCare, Leiria, Portugal. Contribuição: Contribuições substanciais para o desenho do estudo, análise e interpretação de dados do estudo, redação do artigo e aprovação final do estudo a ser publicado. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7417-1732

Óscar Ferreira, Escola Superior de Enfermagem de Lisboa

Professor Adjunto. Doutor em Educação. Especialista em Enfermagem de Médico-cirúrgica. Docente da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa. Contribuição: Contribuições substanciais para o desenho do estudo, análise e interpretação de dados do estudo, redação do artigo e aprovação final do estudo a ser publicado. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1703-347X

Patricia Nascimento, Hospital de Vila Franca de Xira

4Enfermeira. Mestre. Especialista em Saúde Infantil e Pediátrica. Enfermeira gestora do serviço de Pediatria do Hospital de Vila Franca de Xira. Contribuição: Contribuições substanciais para o desenho do estudo, análise e interpretação de dados do estudo, redação do artigo e aprovação final do estudo a ser publicado. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5556-4995

Rita Pedrosa, Hospital de Vila Franca de Xira

Enfermeira. Especialista em Enfermagem de Reabilitação. Enfermeira no Serviço de Medicina do Hospital de Vila Franca de Xira. Contribuição: Contribuições substanciais para o desenho do estudo, análise e interpretação de dados do estudo, redação do artigo e aprovação final do estudo a ser publicado. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9932-3963

Paulo Gonçalves, Hospital de Vila Franca de Xira

Enfermeiro. Especialista em Enfermagem de reabilitação. Enfermeiro na Unidade de Cuidados Intensivos do Hospital Vila Franca de Xira. Contribuição: Responsável por todos os aspectos do estudo, assegurando as questões de precisão ou integridade de qualquer parte do estudo. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4145-4570

 

 

Published

2021-04-07

How to Cite

Cardoso, M., Baixinho, C. L., Ferreira, Óscar, Nascimento, P., Pedrosa, R., & Gonçalves, P. (2021). LEARNING EVIDENCE BASED PRACTICE THROUGH INVOLVEMENT IN INVESTIGATION ACTIVITIES - THE SELF-PERCEPTION OF STUDENTS. Cogitare Enfermagem, 26. https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.79806

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