CONSTRUCTION AND VALIDATION OF A VIDEO SIMULATION FOR TEACHING CARDIOPULMONARY RESUSCITATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v25i0.71172

Keywords:

Teaching, Educational Technology, Cardiopulmonary Resuscitation, Care to Extend Life, Simulation.

Abstract

Objective: to develop Digital Educational Technology (simulation video) on Cardiopulmonary Resuscitation in adults in Basic Life Support with the use of the External Automated Defibrillator in the hospital environment.
Methodology: this is an applied technological production research study developed at the University of São Paulo, Ribeirão Preto College of Nursing, from January 2017 to March 2018. Experts in the area of Urgency and Emergency, namely 16 nurses, participated in the study. The AC1 statistics was used to assess inter-rater agreement.
Results: the script and storyboard were validated and reached 100% of the evaluation in “I agree” or “I strongly agree”, classified as “Considerable agreement”, with AC1=0.70 and p<0.0001, in general inter-rater agreement.
Conclusion: this study provides an exponential contribution to the teaching-learning process on the teaching of Cardiopulmonary Resuscitation in adults in Basic Life Support with the use of the Automatic External Defibrillator in the hospital environment, through the development of the validated simulation video.

Author Biographies

Mateus Goulart Alves, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS

Possui graduação em ENFERMAGEM pela Universidade do Estado de Minas Gerais - Fundação de Ensino Superior de Passos (2006). Pós graduado em Enfermagem em Cardiologia e Terapia Intensiva pela Uniararas (2008). Atualmente é docente na Universidade do Estado de Minas Gerais - Campus de Passos e enfermeiro no CISSUL/SAMU - Base de Passos. Atuou como enfermeiro na UTI Adulto da Santa Casa de Misericórdia de Passos por 10 anos, sendo coordenador de enfermagem por 4 anos.

Juliana da Silva Garcia Nascimento, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Jordana Luiza Gouvêa de Oliveira, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Vanessa Oliveira Silva Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais. Passos, MG

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Docente na Universidade do Estado de Minas Gerais. Passos, MG

Marco Túlio Menezes Carvalho, Universidade de Franca. Franca, São Paulo, Brasil.

Biomédico. Doutor em Ciências pela Universidade de Franca. Franca, São Paulo, Brasil.

Jorge Luiz da Silva, Universidade de Franca. Franca, São Paulo, Brasil

Psicólogo. Doutor em Ciências. Docente do Programa de Pós Graduação em Promoção de Saúde da Universidade de Franca. Franca, São Paulo, Brasil

Maria Célia Barcellos Dalri, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem Geral e Especializada Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto EERP/USP. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Published

2020-10-26

How to Cite

Alves, M. G., Nascimento, J. da S. G., Oliveira, J. L. G. de, Pereira, V. O. S., Carvalho, M. T. M., Silva, J. L. da, & Dalri, M. C. B. (2020). CONSTRUCTION AND VALIDATION OF A VIDEO SIMULATION FOR TEACHING CARDIOPULMONARY RESUSCITATION. Cogitare Enfermagem, 25. https://doi.org/10.5380/ce.v25i0.71172

Issue

Section

Research