EMPATHY OF NURSING STUDENTS IN A SIMULATED CLINICAL ACTIVITY

Authors

  • Cezar Kayzuka Cotta Filho Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Mateus Henrique Gonçalves Meska Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Dep. Enf. Geral e Especializado
  • Giovanna Cristina Conti Machado Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP) https://orcid.org/0000-0002-7906-5880
  • Juliana Constantino Franzon Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Dep. Enf. Geral e Especializado.
  • Leandro Yukio Mano Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação da Universidade de São Paulo (ICMC – USP)
  • Alessandra Mazzo Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v25i0.68142

Keywords:

Empathy, Teaching, Education, Nursing, Humanization of Care.

Abstract

Objective: To identify and evaluate the empathy of nursing students before and after a
simulated clinical activity.
Method: This is a quantitative and quasi-experimental study, carried out in the inland of the
state of São Paulo. 107 nursing students participated in the study. A medium-fidelity clinical
simulation scenario was built and validated. Empathy was evaluated through the Empathy
Inventory before and after the simulated clinical activity.
Results: There were positive changes after the simulated clinical activity in the cognitive
components of empathy and there were no changes, in parts, in the affective component of
empathy.
Conclusion: The simulated clinical activity, well outlined in a validated clinical simulation
scenario, was able to improve the cognitive component of empathy but was not susceptible
to changes in the affective component of empathy, which transfigures into feelings of
compassion and altruism.

Author Biographies

Cezar Kayzuka Cotta Filho, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Enfermeiro, mestrando em farmacologia pelo Departamento de Farmacologia da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Mateus Henrique Gonçalves Meska, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Dep. Enf. Geral e Especializado

Enfermeiro, Bacharel e Licenciatura em Enfermagem. Mestrando da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Dep. Enf. Geral e Especializado, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Giovanna Cristina Conti Machado, Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP)

Enfermeira, Bacharel em Enfermagem, Enfermeira do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

  

Juliana Constantino Franzon, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Dep. Enf. Geral e Especializado.

Enfermeira, Bacharel e Licenciatura em Enfermagem,Mestranda da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Dep. Enf. Geral e Especializado, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Leandro Yukio Mano, Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação da Universidade de São Paulo (ICMC – USP)

Cientista da computação, Mestre em Ciências de Computação e Matemática, Doutorando do Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação da Universidade de São Paulo (ICMC – USP), São Carlos, SP, Brasil.

Alessandra Mazzo, Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo

Enfermeira, Livre Docente em Enfermagem, Professora Associada da Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo, Bauru, SP, Brasil.

Published

2020-06-11

How to Cite

Cotta Filho, C. K., Meska, M. H. G., Machado, G. C. C., Franzon, J. C., Mano, L. Y., & Mazzo, A. (2020). EMPATHY OF NURSING STUDENTS IN A SIMULATED CLINICAL ACTIVITY. Cogitare Enfermagem, 25. https://doi.org/10.5380/ce.v25i0.68142

Issue

Section

Research