INCLUSION OF UNDERGRADUATE NURSING SUBJECTS ABOUT TRADITIONAL POPULATIONS FROM THE AMAZON REGION

Authors

  • Nadile Juliane Costa de Castro Núcleo de Altos Estudos Amazônicos /Universidade Federal do Pará
  • Inara Mariela da Silva Cavalcante Universidade Federal do Amapá
  • Ananda do Socorro Espíndola Palheta Faculdade Estácio-FCAT
  • Dayanne de Nazaré dos Santos Prefeitura de Acará

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v22i2.49730

Keywords:

Public health, Ethnic groups, Schools, Nursing.

Abstract

The objective in this article is to identify and analyze, in the light of Interdisciplinarity, the subject Indigenous health and the contents about the health of traditional populations in the Amazon region in undergraduate nursing programs at universities and faculties in the North of Brazil. Along that logic, a study was undertaken in the electronic platform of the Ministry of Education and Culture (E-MEC), between May and July 2016, through multiple case studies. Courses were identified in all States, totaling 69, being 11 public and 58 private. Fourteen of these courses presented subjects on the theme, such as: Indigenous Health, Nursing in Indigenous Health Care, Nursing Care for traditional populations in the Amazon and Health of Amazon Populations. The curricula and menus revealed that the curricula contain subjects on traditional populations, but in a limited manner, and equidistant conceptions of interdisciplinarity.

Author Biographies

Nadile Juliane Costa de Castro, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos /Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Desenvolvimento Sustentável do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em doenças tropicais NMT/UFPA. Especialista em saúde Pública. Foi professora da UFPA, UEPA, UNAMA e FCAT. Bolsista CNPQ 2005 a 2010. Atua na área de saúde pública, medicina preventiva, populações tradicionais e doenças tropicais.

Inara Mariela da Silva Cavalcante, Universidade Federal do Amapá

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Enfermagem na Saúde do Adulto (PROESA) pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Asssitente da Universidade Federal de Amapá (UNIFAP). Mestre em Saúde e endemias da Amazônia. Pesquisa saúde de populações tradicionais, comunidades quilombolas e doenças transmissívies.

Ananda do Socorro Espíndola Palheta, Faculdade Estácio-FCAT

Acadêmica de Enfermagem. Coordenadora do Grupo CANOA de assistência a populações ribeirinhas.  Membro do Grupo de pesquisa GEAPA da Universidade do Estado do Pará.

Dayanne de Nazaré dos Santos, Prefeitura de Acará

Enfermeira, graduada pela universidade da Amazônia. Coordenadora da USF de Acará-PA. Pesquisa parasitologia e populações tradicionais.

Published

2017-06-29

How to Cite

de Castro, N. J. C., Cavalcante, I. M. da S., Palheta, A. do S. E., & dos Santos, D. de N. (2017). INCLUSION OF UNDERGRADUATE NURSING SUBJECTS ABOUT TRADITIONAL POPULATIONS FROM THE AMAZON REGION. Cogitare Enfermagem, 22(2). https://doi.org/10.5380/ce.v22i2.49730

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE