COURSE ASSESSMENT IN THE DISTANCE MODE BY UNDERGRADUATE STUDENTS OF NURSING

Authors

  • Ana Luísa Petersen Cogo Escola de Enfermagem, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Gabriela Petró Valli Escola de Enfermagem - UFRGS
  • Débora Marie da Silva Bonmann Escola de Enfermagem-UFRGS
  • Jamile Araujo Durlo Escola de Enfermagem-UFRGS
  • Karema da Conceição Pereira Escola de Enfermagem-UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v20i2.39689

Keywords:

Education, Nursing, Distance, Students, Internet, Educational Technology.

Abstract

The study aimed to analyze the development
of the ‘Nursing and Research’ course in the distance mode
of the Undergraduate Course in Nursing, characterizing
the similarities and the differences in relation to the
on-site teaching. It had a quantitative approach of the
exploratory descriptive type, and was undertaken with
60 students of the on-site course and 53 of the distance
learning course at a public university in the state of Río
Grande do Sul. Data collection took place in 2012 and
2013, through a questionnaire and data from the virtual
environment, analyzed using descriptive statistics (level
of significance of 5%). The students from the distance
learning groups presented a higher proportion of
professionalization in comparison with the on-site groups
(p=0.007). Communication using email was predominant,
with 266 messages sent requesting clarification regarding
exercises. It is concluded that there is similarity in the
groups’ evaluations of the two modes of teaching, with the
distance mode being an alternative for students who work.

Author Biographies

Ana Luísa Petersen Cogo, Escola de Enfermagem, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Enfermeira, Doutora em Enfermagem, Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Enfermagem, Educação e Tecnologia (GEPEETec)

Gabriela Petró Valli, Escola de Enfermagem - UFRGS

Enfermeira, Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Bolsista CAPES, Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Enfermagem, Educação e Tecnologia (GEPEETec).

Débora Marie da Silva Bonmann, Escola de Enfermagem-UFRGS

Enfermeira Graduada na Escola de Enfermagem UFRGS

Jamile Araujo Durlo, Escola de Enfermagem-UFRGS

Enfermeira Graduada na Escola de Enfermagem UFRGS

Karema da Conceição Pereira, Escola de Enfermagem-UFRGS

Enfermeira Graduada na Escola de Enfermagem UFRGS, Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Enfermagem, Educação e Tecnologia (GEPEETec)

Published

2015-06-28

How to Cite

Cogo, A. L. P., Valli, G. P., Bonmann, D. M. da S., Durlo, J. A., & Pereira, K. da C. (2015). COURSE ASSESSMENT IN THE DISTANCE MODE BY UNDERGRADUATE STUDENTS OF NURSING. Cogitare Enfermagem, 20(2). https://doi.org/10.5380/ce.v20i2.39689

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE