Avaliação de inteligibilidade, compreensibilidade e grau de sotaque estrangeiro do inglês-L2 de alunos brasileiros do 6º e 9º anos do ensino fundamental em sistema bilíngue de ensino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/rvx.v19i4.97461

Abstract

In this qualitative-quantitative study, we aimed to examine the oral dimensions in English of two groups of elementary school students (6th and 9th grade) from a bilingual project located in the city of Fortaleza, specifically the dimensions of intelligibility, comprehensibility, and accentedness (Munro; Derwing, 1995). Two groups of participants were selected: 8 from the 6th grade and 9 from the 9th grade, who performed two semi-spontaneous production tasks recorded in audio, namely: a) reading sentences; and b) describing an image. The audio recordings were evaluated by a panel of judges composed of four native English speakers residing in England. Additionally, both speakers and listeners answered questionnaires about their experiences with the language. The quantitative results showed that the 9th-grade students achieved a higher intelligibility threshold than the 6th-grade students for both tasks; comprehensibility was not directly correlated with the grade level; and the degree of foreign accent was higher for the 6th-grade students. Qualitatively, the most common errors found in both tasks were the use of prepositions, syntactic structure, and pronunciation of specific phonemes, reaffirming the assumptions regarding the individual behaviors of the language subsystems (Lima Jr., 2016).

Author Biographies

Matheus Mendes, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC), tendo avaliado em sua pesquisa as dimensões orais (inteligibilidade, compreensibilidade e grau de sotaque estrangeiro) da comunicação em sujeitos brasileiros com inglês-L2 em sistema bilíngue de ensino na cidade de Fortaleza, Ceará. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. Atualmente é professor da rede municipal de ensino da cidade de Fortaleza (SME). Já trabalhou nos segmentos de projetos educacionais bilíngues e Inglês para fins acadêmicos (EAP).

Ronaldo Mangueira Lima Júnior, Universidade de Brasília

Possui graduação em Letras-Inglês pela Universidade de Brasília (2006), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília (2008) e doutorado em Linguística pela Universidade de Brasília (2012). É professor adjunto no Departamento de Estudos da Língua Inglesa, suas Literaturas e Tradução da Universidade Federal do Ceará, e atua no Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL), no Programa de Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras) e no Curso de Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Língua Estrangeira (CELEST). É líder e cofundador do Laboratório de Fonética e Multilinguismo (LabFoM) da Universidade Federal do Ceará. É coordenador do GT de Fonética e Fonologia da ANPOLL (2021-2023). Tem experiência nas áreas de Linguística e Linguística Aplicada, com ênfase em Fonética e Fonologia, atuando principalmente nos seguintes temas: fonética acústica, aquisição fonológica, aquisição de segunda língua, ensino de inglês-L2.

References

ALBUQUERQUE, Jeniffer Imaregna Alcantara de; ALVES, Ubiratã Kickhöfel. Uma visão dinâmica sobre a inteligibilidade de fala: um estudo longitudinal com haitianos e brasileiros. Entrepalavras, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 210-231, jan-abr/2020. DOI: 10.22168/2237-6321-11762.

BARBOSA, Marcelo Henrique. Pronunciation and intelligibility issues in context of English as a foreign language. 2013. 89 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.

BECKER, Marcia Regina. Inteligibilidade da língua inglesa sob o paradigma de língua franca: percepção de discursos de falantes de diferentes L1s por brasileiros. 2013. Tese. (Doutorado em Letras) – Pós Graduação em Letras, Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná. 2013. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/32270/R%20-%20T%20-%20MARCIA%20REGINA%20BECKER.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 ago. 2021.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

COGO, A. 2015. English as a Lingua Franca: Descriptions, Domains and Applications. In: BOWLES, H.; COGO, A. 2015. International perspectives on English as a lingua franca: pedagogical insights. London: Macmillan.

CORREIA, Adilson da Silva; SANTOS, Eliana. Aulas de pronúncia de línguas estrangeiras em contexto intercultural: inteligibilidade, comunicabilidade e variação linguística. Babel: Revista Eletrônica de Letras e Literaturas, n. 15, p. 1 – 12, jan./jul. 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/6007/4665. Acesso em 2 ago. 2021

CRUZ, Neide César. Terminologies and definitions in the use of intelligibility: state-of-the-art. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.7, n.1, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-63982007000100008. Acesso em 1 Setembro 2021.

English Proficiency Test. Education First, Nederland/Dutch. 2023. Disponível em: https://www.ef.com.br/epi/. Acesso em: 03 março 2024.

FLEGE, James E. The detection of French accent by American listeners. Journal of the Acoustical Society of America, 1984, 76, 692–707.

HAUS, Camila. O Ensino-Aprendizagem da Pronúncia no Programa Inglês sem Fronteiras (IsF) na Universidade Federal do Paraná (UFPR): análise da perspectiva dos professores. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, p. s62-s75, 27 Jan. 2021.

JENKINS, J. 2009. English as a lingua franca: interpretations and attitudes. World Englishes, 28.2: 200–207.

JESUS, Simone Cristina de; BRAWERMAN-ALBINI, Andressa. A VISÃO DOS PROFESSORES DE UMA ESCOLA DE INGLÊS SOBRE O ENSINO DE PRONÚNCIA E A DICOTOMIA INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA VERSUS INGLÊS COMO LÍNGUA FRANCA. ENTRELETRAS, Araguaína/TO, v. 8, n. 2, jul./dez. 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/4220. Acesso em 2 Ago 2021.

LIMA JÚNIOR, Ronaldo Mangueira. A necessidade de dados individuais e longitudinais para análise do desenvolvimento fonológico de L2 como sistema complexo. ReVEL, v. 14, n. 27, p. 203-225, 2016.

LIMA JÚNIOR, Ronaldo Mangueira. Complexity in second language phonology acquisition. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 549-576, abr./jun. 2013.

MARCELINO, Marcello. Bilinguismo no Brasil: significado e expectativas. Revista Intercâmbio, volume XIX: 1-22 2009. São Paulo: LAEL/PUC-SP. ISSN 1806-275.

MUNRO, Murray; DERWING, Tracey. Foreign Accent, Comprehensibility, and Intelligibility in the Speech of Second Language Learners. Language Learning, 45:1, p. 73-97, 1995a.

MUNRO, Murray; DERWING, Tracey. Processing Time, Accent, and Comprehensibility in the Perception of Native and Foreign-Accented Speech. Language and Speech, Vol. 38, No. 3, p.289-306, July 1, 1995b.

MUNRO, Murray; DERWING, Tracey. Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research Based Approach. Tesol Quarterly, Vol. 39, No. 3, p. 379-397, 2005

MUNRO, Murray; DERWING, Tracey. The foundations of accent and intelligibility in pronunciation research. Language Teaching. Cambridge University Press. July, 2011. Disponível em: (PDF) The

foundations of accent and intelligibility in pronunciation research (researchgate.net). Acesso em: 2 ago. 2021.

UNO EDUCAÇÃO. Como funciona um projeto educacional bilíngue? 2019. Disponível em: https://www.unoeducacao.com/2019/04/08/como-funciona-um-projeto-educacional-bilingue/. Acesso em: 7 ago. 2021.

UNESCO. 1953. The use of vernacular languages in education. Monographs on fundamental education –VIII. Paris: UNESCO.

WEI, Li. The Bilingualism Reader. London and New York: Routledge, 2000.

ZANDT, Florian. English, The Global Language?. Statista, 07 dezembro 2021. Disponível em: https://www.statista.com/chart/26344/english-proficiency-levels-by-nation-according-to-ef-epi/. Acesso em: 03 março 2024.

ZANDT, Florian. English, The Global Language?: LANGUAGE PROFICIENCY. In: English, The Global Language? Language proficiency. [S. l.], 7 dez. 2021. Disponível em: https://www.statista.com/chart/26344/english-proficiency-levels-by-nation-according-to-ef-epi/. Acesso em: 5 mar.2021

Published

2025-05-29

How to Cite

Mendes, M., & Lima Júnior, R. M. (2025). Avaliação de inteligibilidade, compreensibilidade e grau de sotaque estrangeiro do inglês-L2 de alunos brasileiros do 6º e 9º anos do ensino fundamental em sistema bilíngue de ensino. Revista X, 19(4), 1224–1253. https://doi.org/10.5380/rvx.v19i4.97461

Issue

Section

Dossiê Atemático - volume 19, nº 4, 2024