The History of Radioactivity in the classroom

assessing the Impacts of a didactic sequence based on the Radium Girls episode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/rbpefv1.101247

Keywords:

Radium Girls, Nature of Science, History of Radioactivity

Abstract

The didactic inclusion of the History and Philosophy of Science can enable reflections on science as a social and cultural practice. In this work, we present the results of an empirical investigation carried out during the implementation of a didactic sequence focused on discussions about the Nature of Science, gender, and social justice, contextualized through the historical episode of the Radium Girls. The proposal, implemented with 9th-grade students, had as its central axis the use of historical-pedagogical narratives. We applied Content Analysis methodology to the written productions elaborated by the participants. The results indicate critical understandings of science as a historical construction influenced by economic and social interests, as well as reflections on gender inequalities, scientific responsibilities, and labor rights. The evidence suggests that the approach fostered awareness of the social and ethical implications of science, contributing to a more critical and humanized perspective of scientific knowledge.

Author Biographies

Iderlândia Souza de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É licenciada em Física pelo IFRN e mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Juliana Mesquita Hidalgo

É bacharel em Física pela Universidade Estadual de Campinas, mestre em Historia da Ciência (bolsista FAPESP) e doutora em Filosofia/ Filosofia da Ciência (bolsista FAPESP) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágios de pós-doutoramento na UNICAMP (bolsista FAPESP) e na PUC-SP (bolsista FAPESP). Atualmente é Professora Titular do Departamento de Física da UFRN. Atua como pesquisadora e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática e no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Pólo UFRN. Tem contribuições principalmente nas áreas de História da Ciência, História e Filosofia da Ciência no Ensino e Natureza da Ciência. É integrante do Grupo de História, Teoria e Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (www.ghtc.usp.br) e do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física e de Astronomia (UFRN).

References

Allchin, D. (2004). Teaching the nature of science: Perspectives & resources. SHiPS Education Press.

Azevedo, N. H., & Scarpa, D. L. (2017). Revisão sistemática de trabalhos sobre concepções de Natureza da Ciência no ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17 (2), 579–619. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172579

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Edições 70.

Brasil (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências – Ensino Fundamental. MEC/SEF.

Brasil (2001). PCN+: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. MEC/SEMTEC.

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular – Ensino Fundamental. MEC.

Cordeiro, M. D., & Peduzzi, L. O. Q. (2010). As conferências Nobel de Marie e Pierre Curie: A gênese da radioatividade no ensino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 27(3), 473–514. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2010v27n3p473

Delizoicov, D., Angotti, J. A. P., & Pernambuco, M. M. (2002). Ensino de Ciências: Fundamentos e métodos. Cortez.

Drummond, J. M. H. F., Nicácio, J. D. S., Skeete Jr, A. W., da Silva, M. M., Câmara, A. T. A., & Bezerra, F. V. (2015). Narrativas históricas: gravidade, sistemas de mundo e natureza da ciência. Caderno Brasileiro de Ensino De Física, 32(1), 99–141. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v32n1p99

Forato, T. C. M., Martins, R. A., & Pietrocola, M. (2012) Enfrentando obstáculos na transposição didática da história da ciência para a sala de aula. In L. O. Q. Peduzzi, A. F. P. Martins & J. M. H. FERREIRA. (Org.) Temas de história e filosofia da ciência no ensino (pp. 123-154). EDUFRN.

Forato, T. C. M., Pietrocola, M., & Martins, R. A. (2011). Historiografia e Natureza da Ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 28(1), 27-59. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n1p27

Gil-Pérez, D., Montoro, I. F., Alís, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, 7(2), 125–153. scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt

González García, M. I., & Pérez Sedeño, E. (2002). Ciencia, Tecnología y Género. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 2, 1-19. https://core.ac.uk/download/pdf/36021308.pdf

Hidalgo, J. M. (2023). Inserindo a História da Ciência na formação docente: desafios e possibilidades. Revista Ciências & Ideias,14, e23142173. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2173

Leal, K. P. (2023) A ciência dos discursos publicitários de produtos radioativos do início do século XX: reflexões para o ensino de ciência a partir da história das garotas do rádio. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. https://doi.org/10.11606/T.81.2023.tde-15082023-163918

Leal, K. P., & Forato, T. C. M. (2021). As garotas do rádio e sua busca por justiça e dignidade. Revista Brasileira de História da Ciência, 14(2), 252-275. https://doi.org/10.53727/rbhc.v14i2.539

Martins, A. F. P. (2007). História e Filosofia da Ciência no ensino: há muitas pedras nesse caminho... Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24(1), 112-131. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6056

Martins, A. F. P. (2015). Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32 (3), 703-737. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p703

Martins, R. A. (2006). Introdução: a história das ciências e seus usos na educação. In C. C. Silva (Org.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino (pp. 22-34). Livraria da Física.

Matthews, M. R. (1995). História, Filosofia e Ensino de Ciências: A tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 12 (3),164-214.

Medeiros, I. S. (2025). As “Garotas do Rádio”: um episódio da história da Radioatividade no ensino fundamental [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/items/789e8218-de40-4b59-a087-66085c982d89

Méheut, M., & Psillos, D. (2004). Teaching–learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, 26(5), 515–535. https://doi.org/10.1080/09500690310001614762

Oliveira, R. A., Martins, A. F. P., & Silva, A. P. B. (2021). Natureza da ciência por meio de narrativas históricas: Limites e potencialidades. Experiências em Ensino de Ciências, 16(2), 457–478. https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/935

Peduzzi, L. O. Q., & Raicik, A. C. (2020). Sobre a Natureza da Ciência: asserções comentadas para uma articulação com a História da Ciência. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 19-55. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p19

Prestes, M. E. B., & Caldeira, A. M. A. (2009). Introdução. A importância da história da ciência na educação científica. Filosofia e História da Biologia, 4, 1-16. https://www.abfhib.org/FHB/FHB-04/FHB-v04-0-Maria-Elice-Prestes-Ana-Maria-Caldeira.pdf

Psillos, D., Tselfes, V., & Kariotoglou, P. (2004). An epistemological analysis of the evolution of didactical activities in teaching–learning sequences: The case of fluids. International Journal of Science Education, 26(5), 555–578. https://doi.org/10.1080/09500690310001614771

Rodrigues, G. M. O., Rodrigues Junior, E., & Oliveira, P. J. P. (2020). A história da ciência na educação científica: uma revisão de literatura. Caderno de Física da UEFS, 18(2), 2601.1–23. https://doi.org/10.13102/cad.fs.uefs.v18i02.10546

Schiebinger, L. (2001). O feminismo mudou a ciência? EDUSC.

Schirmer, S. B., & Sauerwein, I. P. S. (2015). Recursos didáticos e história e filosofia da ciência em sala de aula: uma análise em periódicos de ensino nacionais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 61–77. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4293

Silva, C. C., & Moura, C. B. (2008). A natureza da ciência por meio do estudo de episódios históricos: o caso da popularização da óptica newtoniana. Revista Brasileira de Ensino de Física, 30 (1), 1602-1612. https://doi.org/10.1590/S1806-11172008000100016

The Daily Notes. (1928, June 22). Madame Curie tells danger in radium. The Daily Notes. https://www.newspapers.com/article/the-daily-notes-marie-curie-comments-on/48277569/

Vital, A., & Guerra, A. (2016). Textos para ensinar física: princípios historiográficos observados na inserção da história da ciência no ensino. Ciência & Educação, 22 (2), 351–370. https://doi.org/10.1590/1516-731320160020006

Vital, A., & Guerra, A. (2017). A implementação da história da ciência no ensino de física: Uma reflexão sobre as implicações do cotidiano escolar. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 19, e2780. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190127

Xavier, A. M., Lima, A. G., Vigna, C. R. M., Verbi, F. M., Bortoleto; G. G., Goraieb, K., Collins, C. H., & Bueno, M. I. M. S. (2007). Marcos da História da Radioatividade e tendências atuais. Revista Química Nova, 30 (1), 83-91. https://www.scielo.br/j/qn/a/c4djyQQXBCLfrZNfFNWB7nC/?format=pdf&lang=pt&utm_source

Published

2025-11-01

How to Cite

SOUZA DE MEDEIROS, Iderlândia; HIDALGO, Juliana Mesquita. The History of Radioactivity in the classroom: assessing the Impacts of a didactic sequence based on the Radium Girls episode. Revista Brasileira de Pesquisa em Ensino de Física, [S. l.], v. 1, p. 1–20, 2025. DOI: 10.5380/rbpefv1.101247. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rbpef/article/view/101247. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos de pesquisa

Categories