ENSINO MÉDIO NA TRÍPLICE FRONTEIRA AMAZÔNICA: PERSPECTIVAS EDUCACIONAIS E LABORAIS DE JOVENS CONCLUINTES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99673

Keywords:

Política Educacional, Direito à Educação, Ensino Médio, Tríplice Fronteira Amazônica

Abstract

Based on research conducted in the cross-border cities of Tabatinga (Brazil), Leticia (Colombia), and the village of Santa Rosa del Yavarí (Peru), this study addresses the educational and labor perspectives of young people enrolled in the final year of upper secondary education. The legal frameworks of the three countries, socioeconomic data, field observation records, and questionnaire responses—answered by 189 students—were organized according to similarities and differences, enabling a comparative analysis based on three central categories: totality, contradiction, and mediation. The schools were selected based on the highest number of enrollments in the final stage of basic education. The right to education is guaranteed in the legal provisions of all three countries. Regarding educational prospects, the intention to continue studies at the higher or technical level was expressed by 46% of students in Santa Rosa and by more than 60% of students in Tabatinga and Leticia. In terms of labor expectations, 27%, 10%, and 13% of students from Tabatinga, Leticia, and Santa Rosa, respectively, reported an intention to enter the workforce. When asked about remaining in the border region after completing basic education, 47% of students in Tabatinga, 77% in Leticia, and 73% in Santa Rosa expressed a desire to migrate to other locations. The study concludes that socioeconomic conditions dialectically influence the expectations of these youth upon completing basic education.

Author Biographies

Sílvia Cristina Conde Nogueira, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação. Professora na Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6800-5615. E-mail: silviaconde@ufam.edu.br.

Gisele Cardoso Costa, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Ciências. Professora na Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4824-865X. E-mail: giselecosta@ufam.edu.br.

Antonio Pereira de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Doutor em Sociologia. Professor na Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-43268428. E-mail: antoniooliveira@ufam.edu.br.

Sarah Pinheiro Barbosa, Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Matemática. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0009-0006-8099-216X. E-mail: sarahpinheiro.barbosa@gmail.com.

References

BENANAV, Aaron. La automatización y el futuro del Trabajo. Madrid: Traficantes de Sueños, 2021.

BOTÍA, Carlos G. Zárate. Amazonia 1900-1940: El conflicto, la guerra y la invención de la frontera. Letícia: Universidad Nacional de Colombia (Sede Amazonía), Instituto Amazónico de Investigaciones (IMANI), Grupo de Estudios Transfronterizos (GET), 2019. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/imani-unal/20200519031721/amazonia.pdf. Acesso em: 5 fev. 2025

COSTA, Gisele Cardoso. A educação desigual e combinada no capitalismo dependente latino-americano: caso mexicano e brasileiro. 2021. Tese (Doutorado em Integração da América Latina) - Integração da América Latina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/84/84131/tde-05042021-192120/pt-br.php Acesso em: 27 jul. 2025.

FERNANDES, Florestan. A formação política e o trabalho do professor. Marília: Lutas Anticapital, 2019.

LOUREIRO, Violeta. Amazônia colônia do Brasil. Manaus: Editora Valer, 2022.

MACHADO, Bruno Caldas; NOGUEIRA, Amélia Rodrigues Barbosa. A configuração de uma rede de localidades centrais no espaço transnacional da tríplice fronteira. In: SHOR, Tatiana. (Org). Dinâmica urbana na Amazônia brasileira: geografias e cidades na tríplice fronteira Brasil-Peru-Colômbia Manaus: EDUA, 2016.

MARINI, Ruy Mauro. Dialética da dependência. In: Transpadini, Roberta.; Stédile, João

Pedro. Ruy Mauro Marini: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

MARX, Karl; ENGELS; Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2023.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política: livro I. São Paulo: Boitempo, 2011.

NOGUEIRA, Silvia Cristina Conde.; MOTA, Flavia Luenny Da Silva; PEREIRA, Ruan Lucas De Souza; EVANGELISTA Michele dos Santos; MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. Tensionamentos, disputas e implicações educacionais do novo Ensino Médio nas amazônias. Revista Ponto de Vista, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 01–21, 2024. DOI: 10.47328/rpv.v13i2.16899. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/16899. Acesso em: 5 maio. 2025.

OLIVAR, José Miguel e CUNHA, Flávia Melo da e ROSA, Patrícia Carvalho. Presenças e mobilidades transfronteiriças entre Brasil, Peru e Colômbia: o caso da “migração peruana na amazônia brasileira”. Revista Tomo, v. 26, n. ja/ju, p. 123-161, 2015

OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ARAUJO, Gilda Cardoso de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 28, abr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n28/a02n28.pdf . Acesso em: 03 jan. 2025

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Women and men in the informal economy: a statistical Picture. Genebra: International Labour Organization, 2018. Disponível em: https://www.ilo.org/sites/default/files/2024-04/Women_men_informal_economy_statistical_picture.pdf Acesso em: 05 fev. 2025.

PALUDO, Conceição. Contexto nacional e as exigências para a pesquisa em educação. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230062, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L4YGGBXcQNykMjRLqTpQCrM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 maio 2025.

PANDO, Óscar Paredes. Amazonía: 500 años. Cusco: Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, 1996.

PERU. Ley 28.044/2003. Ley General de Educación. Disponível em: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/459/ley-280442003-ley-general-educacion

Acesso em: 12 abr. 2025

PINTO, Moisés Augusto Tavares. O mercado de caça e pescado na tríplice fronteira Brasil-Colômbia-Peru. Manaus: EDUA, 2017.

RODRIGUES, Gilse Elisa. O espaço educacional na tríplice fronteira amazônica Brasil, Colômbia e Peru: territorialidades e redes na constituição de um campo transfronteiriço de formação docente. 2023. 287 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8926514. Acesso em 1 mar. 2025

SILVA, Monica Ribeiro da. Direito a educação, universalização e qualidade: cenários da Educação Básica e da particularidade do Ensino Médio. Jornal de Políticas Educacionais, [S. l.], v. 9, n. 17/18, 2016. DOI: 10.5380/jpe.v9i17/18.41441. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/41441. Acesso em: 6 mai. 2025.

SILVA, Monica Ribeiro da; CHRISPINO, Alvaro; MELO, Thiago Brañas. de Revisão sistemática da literatura sobre o Novo Ensino Médio (2017–2023). Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.33, n.126, p. 1-28, jan./mar. 2025, e0255069. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/bTZ4QLXWksTvv96L48KBHhD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 27 jul. 2025.

SOUZA, Márcio. História da Amazônia: Do período pré-colombiano aos desafios do século XXI. São Paulo: Record, 2019

TROTSKY, Leon. História da Revolução Russa. São Paulo: Sundermann, 2017.

ZAPATA, Salomón Cuesta; MONTALVO; Patricio Trujillo. La frontera de fronteras Putumayo: violencia, narcotráfico y guerrilla. Quito: Fundación de Investigaciones Andino Amazónicas, 1999.

Published

2025-12-02

How to Cite

Nogueira, S. C. C., Cardoso Costa, G., Oliveira, A. P. de, & Pinheiro Barbosa, S. (2025). ENSINO MÉDIO NA TRÍPLICE FRONTEIRA AMAZÔNICA: PERSPECTIVAS EDUCACIONAIS E LABORAIS DE JOVENS CONCLUINTES. Jornal De Políticas Educacionais, 19(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99673

Issue

Section

Dossiê: Políticas para a educação básica em territórios das Amazônias