THE Assessing the quality of education in the era of the IDEB: the impact on the autonomy of teachers

Assessing the quality of education in the era of the IDEB: the impact on the autonomy of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99441

Keywords:

Educational evaluation policy; Precarization of teaching work; Ideb; Basic education system.

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the market logic inserted into the context of education, more specifically in educational assessment. To this purpose, a brief historical review of the advent of student performance assessments, based on standardized tests, is related to the creation - in Brazil - of indices that aim to quantitatively measure educational quality, the context in which the IDEB was created. It is based on the principle of social quality, which considers the various dimensions of the subjects as intervening elements in their educational performance. However, the scenario in reality is antagonistic, since there is a hegemonic perception of quality based on the logic of the market: meritocratic, individualized, meaningless and competitive. In addition to the contrasting conceptions of quality, this exposes the way in which the bodies responsible establish control mechanisms, ranging from the formal structuring of the curriculum to teaching practice. This highlights the loss of teacher autonomy, since these regulatory mechanisms are responsible for defining public policies that make teachers accountable, such as the display of school results, which ends up promoting competitiveness. It is essential to restructure the way these policies have materialized in the field of education, from their ideological to their technical-operational aspects. It is understood that any paradigm shift is achieved gradually, as more peers broaden the discussions, providing input for reflections that are increasingly relevant to reality.

Author Biographies

Dianne Fabhricia, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Educação, Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática, PPGECM da Universidade Federal de Goiás. Goiânia, GO. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0009-0009-1886-5305. E-mail: diannemeireles@discente.ufg.br

Jhonny David Echalar, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática, PPGECM da Universidade Federal de Goiás. Goiânia, GO. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4056-2804. E-mail: jhonnyechalar@ufg.br

References

AFONSO, Almerindo Janela. Protagonismos instáveis dos princípios de regulação e interfaces público/privado em Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/7jPB3TmRsTKyMDYV9RWhv5q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2024.

ALMEIDA, Luana Costa; DALBEN, Adilson; FREITAS, Luiz Carlos de. O IDEB: limites e ilusões de uma política educacional. Educação & Sociedade , Campinas, v. 34, n. 125, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/FGHLWhm47PZpFSHWNxs5GLM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 out. 2024. .

ALVES, Edson Ferreira; ASSIS, Lúcia Maria de. Qualidade educacional e Ideb: uma análise dos Planos de Educação de Goiás e de São Luís de Montes Belos em contraponto à percepção dos professores dessa Rede Municipal de Ensino. Jornal de Políticas Educacionais, v. 12, n. 7, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/56421/36573. Acesso em: 04 nov. 2024.

ARAÚJO, Helton Ellery; CODES, Ana Luiza de; UDERMAN, Leonardo. O Ideb como instrumento de gestão para uma educação de qualidade – a educação brasileira vista pelas lentes do Ideb. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada: Ipea, 2019. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/entities/publication/ac03eddf-0904-4d34-87d6-4e868f441c52 . Acesso em: 12 nov. 2024.

ASSIS, Lúcia Maria de; AMARAL, Nelson Cardoso. Evaluación de la Educación-Por un Sistema Nacional. Revista Retratos de la Escuela, Brasília, v. 7, n. 12, 2013. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/279/455. Acesso em: 12 nov. 2024.

ASSIS, Lúcia Maria de. A avaliação e o Plano Nacional de Educação: concepções e práticas em disputa. In: DOURADO, Luiz Fernandes. (Org.). PNE 2014/2024: avaliação e perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017.

CHIRINÉA, Andréia Melanda. O índice de desenvolvimento da educação básica (IDEB) e as dimensões associadas à qualidade da educação na escola pública municipal. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/entities/publication/c72b015d-9a12-4c19-8c22-daf4aeefc71b. Acesso em: 25 set. 2024.

CROCHICK, José Leon. Educação, neoliberalismo e/ou sociedade administrada. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, n. 80472, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/80472/44753. Acesso em: 25 set. 2024.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – Lei nº 9394/96. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília, DF: INEP, 2007. Disponível em: https://td.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3848. Acesso em: 27 set. 2024.

FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Inep, 2007. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/jspui/handle/1/268. Acesso em: 30 set. 2024.

FERNANDES, Reynaldo. A universalização da avaliação e a criação do IDEB: pressupostos e perspectivas. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, mai./ago. 2016. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3154/2889. Acesso em: 05 out. 2024.

FONSECA, Maria Aparecida Rodrigues da. Qualidade da educação superior e a distância no Brasil: entre o revelado e o velado. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós Graduação em Educação. Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/3b9df454-9510-4122-b971-29b5f08ac86f. Acesso em: 07 out. 2024.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Paz e Terra, 13 ed., São Paulo, 2011.

FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o caso das classes populares no interior da escola e a ocultação da má qualidade do ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/h8RgCZ6JvYpJNLr8MXxvNMf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 nov. 2024.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 de nov. 2024.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos de; Sordi, Mara Regina Lemes de; Malavasi, Maria Márcia Sigrist; Freitas, Helena Costa Lopes de. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 6ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GARCIA, Teise. A gestão escolar no contexto da privatização na Educação Básica RPGE– Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 3, p. 1355-1376, dez., 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12232/7966. Acesso em: 10 nov. 204.

LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. A pesquisa: repercussões de políticas educacionais na escola e na sala de aula. In: LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Marra da Madeira (Orgs.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Espaço Acadêmico, p. 23-44, 2018.

MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 413-436, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601. . Acesso em: 20 jun. 2024.

MILLER, Edward; ALMON, Joan. Crisis in the kindergarten: why children need to play in school. College Park: Alliance for Childhood, 2009.

NEVES, Lúcia. Brasil século XXI: propostas educacionais em disputa. In: LOMBARDI, José; SANFELICE, José (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas/SP: Autores Associados, 2007.

CABRAL NETO, Antônio; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Reflexões sobre os atuais cenários da política educacional na América Latina. O público e o Privado, Fortaleza, n. 5, 2005. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/2658/2221. Acesso em: 20 jun. 2024.

PARO, Vitor Henrique. A natureza do trabalho pedagógico. Revista Faculdade de Educação, São Paulo, v 19, n 1, p.103- 109, jan/jun. 1993. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-25551993000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 jun. 2024.

RAVITCH, Diane. A morte e vida do grande sistema escolar americano. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SHIROMA, Eneida Oto; OLSKA, Bruno Augusto. A nova CEPAL: projetos de desenvolvimento e o neoestruturalismo na América Latina pós-2008. Revista de Políticas Públicas, vol. 26, n. 1, p. 62–82, 2022. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/19555/11202. Acesso em: 22 jun. 2024.

SILVA, Maria Abádia da. Qualidade Social da Educação Pública: algumas aproximações. Caderno Cedes, Campinas, vol. 29, n. 78, p. 216-226, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/9dskHZ5yhjhYbXfGNNvm4VK/?format=html&lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2024.

Published

2025-12-16

How to Cite

Fabhricia, D., & Echalar, J. D. (2025). THE Assessing the quality of education in the era of the IDEB: the impact on the autonomy of teachers: Assessing the quality of education in the era of the IDEB: the impact on the autonomy of teachers. Jornal De Políticas Educacionais, 19(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99441

Issue

Section

Articles