THE Assessing the quality of education in the era of the IDEB: the impact on the autonomy of teachers
Assessing the quality of education in the era of the IDEB: the impact on the autonomy of teachers
DOI:
https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.99441Keywords:
Educational evaluation policy; Precarization of teaching work; Ideb; Basic education system.Abstract
The aim of this paper is to reflect on the market logic inserted into the context of education, more specifically in educational assessment. To this purpose, a brief historical review of the advent of student performance assessments, based on standardized tests, is related to the creation - in Brazil - of indices that aim to quantitatively measure educational quality, the context in which the IDEB was created. It is based on the principle of social quality, which considers the various dimensions of the subjects as intervening elements in their educational performance. However, the scenario in reality is antagonistic, since there is a hegemonic perception of quality based on the logic of the market: meritocratic, individualized, meaningless and competitive. In addition to the contrasting conceptions of quality, this exposes the way in which the bodies responsible establish control mechanisms, ranging from the formal structuring of the curriculum to teaching practice. This highlights the loss of teacher autonomy, since these regulatory mechanisms are responsible for defining public policies that make teachers accountable, such as the display of school results, which ends up promoting competitiveness. It is essential to restructure the way these policies have materialized in the field of education, from their ideological to their technical-operational aspects. It is understood that any paradigm shift is achieved gradually, as more peers broaden the discussions, providing input for reflections that are increasingly relevant to reality.
References
AFONSO, Almerindo Janela. Protagonismos instáveis dos princípios de regulação e interfaces público/privado em Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/7jPB3TmRsTKyMDYV9RWhv5q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2024.
ALMEIDA, Luana Costa; DALBEN, Adilson; FREITAS, Luiz Carlos de. O IDEB: limites e ilusões de uma política educacional. Educação & Sociedade , Campinas, v. 34, n. 125, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/FGHLWhm47PZpFSHWNxs5GLM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 out. 2024. .
ALVES, Edson Ferreira; ASSIS, Lúcia Maria de. Qualidade educacional e Ideb: uma análise dos Planos de Educação de Goiás e de São Luís de Montes Belos em contraponto à percepção dos professores dessa Rede Municipal de Ensino. Jornal de Políticas Educacionais, v. 12, n. 7, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/56421/36573. Acesso em: 04 nov. 2024.
ARAÚJO, Helton Ellery; CODES, Ana Luiza de; UDERMAN, Leonardo. O Ideb como instrumento de gestão para uma educação de qualidade – a educação brasileira vista pelas lentes do Ideb. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada: Ipea, 2019. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/entities/publication/ac03eddf-0904-4d34-87d6-4e868f441c52 . Acesso em: 12 nov. 2024.
ASSIS, Lúcia Maria de; AMARAL, Nelson Cardoso. Evaluación de la Educación-Por un Sistema Nacional. Revista Retratos de la Escuela, Brasília, v. 7, n. 12, 2013. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/279/455. Acesso em: 12 nov. 2024.
ASSIS, Lúcia Maria de. A avaliação e o Plano Nacional de Educação: concepções e práticas em disputa. In: DOURADO, Luiz Fernandes. (Org.). PNE 2014/2024: avaliação e perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017.
CHIRINÉA, Andréia Melanda. O índice de desenvolvimento da educação básica (IDEB) e as dimensões associadas à qualidade da educação na escola pública municipal. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/entities/publication/c72b015d-9a12-4c19-8c22-daf4aeefc71b. Acesso em: 25 set. 2024.
CROCHICK, José Leon. Educação, neoliberalismo e/ou sociedade administrada. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, n. 80472, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/80472/44753. Acesso em: 25 set. 2024.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – Lei nº 9394/96. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília, DF: INEP, 2007. Disponível em: https://td.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3848. Acesso em: 27 set. 2024.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Inep, 2007. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/jspui/handle/1/268. Acesso em: 30 set. 2024.
FERNANDES, Reynaldo. A universalização da avaliação e a criação do IDEB: pressupostos e perspectivas. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, mai./ago. 2016. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3154/2889. Acesso em: 05 out. 2024.
FONSECA, Maria Aparecida Rodrigues da. Qualidade da educação superior e a distância no Brasil: entre o revelado e o velado. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós Graduação em Educação. Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/3b9df454-9510-4122-b971-29b5f08ac86f. Acesso em: 07 out. 2024.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Paz e Terra, 13 ed., São Paulo, 2011.
FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o caso das classes populares no interior da escola e a ocultação da má qualidade do ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/h8RgCZ6JvYpJNLr8MXxvNMf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 nov. 2024.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 de nov. 2024.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
FREITAS, Luiz Carlos de; Sordi, Mara Regina Lemes de; Malavasi, Maria Márcia Sigrist; Freitas, Helena Costa Lopes de. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 6ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
GARCIA, Teise. A gestão escolar no contexto da privatização na Educação Básica RPGE– Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 3, p. 1355-1376, dez., 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12232/7966. Acesso em: 10 nov. 204.
LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. A pesquisa: repercussões de políticas educacionais na escola e na sala de aula. In: LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Marra da Madeira (Orgs.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Espaço Acadêmico, p. 23-44, 2018.
MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 413-436, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601. . Acesso em: 20 jun. 2024.
MILLER, Edward; ALMON, Joan. Crisis in the kindergarten: why children need to play in school. College Park: Alliance for Childhood, 2009.
NEVES, Lúcia. Brasil século XXI: propostas educacionais em disputa. In: LOMBARDI, José; SANFELICE, José (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas/SP: Autores Associados, 2007.
CABRAL NETO, Antônio; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Reflexões sobre os atuais cenários da política educacional na América Latina. O público e o Privado, Fortaleza, n. 5, 2005. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/2658/2221. Acesso em: 20 jun. 2024.
PARO, Vitor Henrique. A natureza do trabalho pedagógico. Revista Faculdade de Educação, São Paulo, v 19, n 1, p.103- 109, jan/jun. 1993. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-25551993000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 jun. 2024.
RAVITCH, Diane. A morte e vida do grande sistema escolar americano. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SHIROMA, Eneida Oto; OLSKA, Bruno Augusto. A nova CEPAL: projetos de desenvolvimento e o neoestruturalismo na América Latina pós-2008. Revista de Políticas Públicas, vol. 26, n. 1, p. 62–82, 2022. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/19555/11202. Acesso em: 22 jun. 2024.
SILVA, Maria Abádia da. Qualidade Social da Educação Pública: algumas aproximações. Caderno Cedes, Campinas, vol. 29, n. 78, p. 216-226, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/9dskHZ5yhjhYbXfGNNvm4VK/?format=html&lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Os autores são autorizados a assinarem contratos adicionais, separadamente, para distribuição não exclusiva da versão publicada nesta revista (por exemplo, em repositórios institucionais ou capítulos de livros), com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista).
c) Os autores são estimulados a publicar e distribuir a versão onlline do artigo (por exemplo, em repositórios institucionais ou em sua página pessoal), considerando que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e as citações do artigo publicado.
d) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
e) Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
English version:
Authors who publish at JPE agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant JPE the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to sign additional contracts, separately, for non-exclusive distribution of the version published in JPE (for example, in institutional repositories or book chapters, with acknowledgment of their authorship and initial publication at JPE).
c) Authors are encouraged to publish and distribute the online version of the article (for example, in institutional repositories or on their personal page), considering that this can induce the science, as well as increase the impact and citations of the published article.
d) This journal provides public access to all of its content, as this allows greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this website will be used exclusively for the JPE purposes, and will not be available for other purposes.
Versión en Español
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
a) Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho de primera publicación, con la obra licenciada simultáneamente bajo la Creative Commons Attribution License que permite compartir la obra con reconocimiento de su autoría y publicación inicial en esta revista.
b) Los autores están autorizados a firmar acuerdos adicionales, por separado, para la distribución no exclusiva de la versión publicada en esta revista (por ejemplo, en repositorios institucionales o capítulos de libros), con reconocimiento de su autoría y publicación inicial en esta revista).
c) Se alienta a los autores a publicar y distribuir la versión en línea del artículo (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su página personal), considerando que esto puede generar cambios productivos, así como aumentar el impacto y las citas del artículo publicado.
d) Esta revista brinda acceso público a todo su contenido, ya que esto permite una mayor visibilidad y alcance de los artículos y reseñas publicados. Para obtener más información sobre este enfoque, visite Public Knowledge Project, un proyecto que desarrolló este sistema para mejorar la calidad académica y pública de la investigación, distribuyendo el OJS, así como otro software para respaldar el sistema de publicación de acceso público para fuentes académicas.
e) Los nombres y direcciones de correo electrónico en este sitio serán utilizados exclusivamente para los fines de la revista, no estando disponibles para otros fines.

This work is licensed under a Creative Commons Atribution 4.0 International.
