GOVERNMENT ACCOUNTABILITY IN THE FINANCING OF K-12 EDUCATION IN ARGENTINA, BRAZIL, AND URUGUAY

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v16i1.84166

Palavras-chave:

Comparative education, Financing of education, Argentina, Brazil, Uruguay

Resumo

The paper contrasts the government accountability in the financing of K-12 education in Argentina, Brazil, and Uruguay. It describes the countries’ specificities in two periods with distinct government political lines: the 1990s, with the adoption of policies with a neoliberal matrix, and the period from 2000 to 2014, with the enactment of progressist policies for expansion of public expense in the three Latin American States. The topics presented in the comparative analysis represent the priorities of the state action regarding education, such as the right to it, compulsory and free education, public resources aimed to education, accountability between spheres and instances of government, and public expense. Each topic was analyzed in view of the situations of maintenance, redefinition, or partial redefinition concerning the two historical periods. The most usual situation in these countries was the redefinition of compulsory education, the change for higher in the references for expense in education, as well as renegotiations in the distribution of accountability between national and subnational governments in Argentina and Brazil.

Biografia do Autor

Juca Gil, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação pela USP. Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre (RS), Brasil.

Maria Goreti Farias Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela UFRGS. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre (RS), Brasil. 

Nalú Farenzena, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela UFRGS. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre (RS), Brasil.

Rosa Maria Pinheiro Mosna, Conselho Estadual de Educação do Rio Grande do Sul

Doutora em Políticas e Gestão da Educação pela UFRGS. Professora aposentada da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Porto Alegre (RS), Brasil. E-mail: 

Referências

BETANCUR, N. (2012). Aporte para una Topografía de las Políticas Educativas en Uruguay: instituciones, ideas y actores. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 21(1), 65-92.

BETANCUR, N. (2014). Notas para la Caracterización del Sistema Educativo Uruguayo (no-universitario). Montevideo.

FAGNANI, E. (2011). A Política Social do Governo Lula (2003-2010): perspectiva histórica. SER Social, 13(28), 41-80.

KRAVETZ, S. (2014). El Sistema Educativo en Argentina: aportes para el proyecto trinacional Argentina-Brasil-Uruguay. Córdoba (Typed text).

LOZANO, C. (2006). Argentina. In A. Elias (Org.), Los Gobiernos Progresistas en Debate (23-33). Buenos Aires: CLACSO. Available at: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20100824124133/gprogre.pdf . Accessed on 18 Nov. 2017.

MORAIS, L., & SAAD-FILHO, A. (2011). Da Economia Política à Política Econômica: o novo-desenvolvimentismo e o Governo Lula. Revista de Economia Política, São Paulo, 31(4), 507-527.

MOREIRA, C., & DELBONO, A. (2010). De la era Neoliberal a la Reemergencia de la “Cuestión Social”. In M. E. Mancebo, & P. Narbondo. Reforma del Estado y Políticas Públicas de la Administración Vázquez: acumulaciones, conflictos y desafíos (97-114). Montevideo: Fin de Siglo Editorial.

YASKI, H. (2016). Financiamiento Educativo: una lucha histórica de la CTERA. In CTERA. Porque Defendemos la Educación Pública de Calidad Reclamamos una Nueva Ley de Financiamiento Educativo (6-9). Buenos Aires: Ediciones CTERA.

Publicado

2022-02-28

Como Citar

Gil, J., Farias Machado, M. G., Farenzena, N., & Pinheiro Mosna, R. M. (2022). GOVERNMENT ACCOUNTABILITY IN THE FINANCING OF K-12 EDUCATION IN ARGENTINA, BRAZIL, AND URUGUAY. Jornal De Políticas Educacionais, 16(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v16i1.84166

Edição

Seção

Artigos