Dewey's agreements and disagreements with Freud

Authors

  • Erika Natacha Fernandes de Andrade Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP
  • Marcus Vinicius da Cunha Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP

Keywords:

John Dewey, Sigmund Freud, Discurso Psicológico, Educação, Retórica

Abstract

This article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues.

Author Biographies

Erika Natacha Fernandes de Andrade, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo e Mestre em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Marcus Vinicius da Cunha, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP

Doutor em História e Filosofia da Educação pela Universidade de São Paulo, Livre-docente em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista, pesquisador do CNPq e professor da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Published

2012-04-19

How to Cite

Andrade, E. N. F. de, & Cunha, M. V. da. (2012). Dewey’s agreements and disagreements with Freud. Educar Em Revista, 28(44), p. 275–291. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861

Issue

Section

Demanda Contínua