CONCEPTION AND ALTERNATIVE CONCEPTION OF MEAN: a comparative study among teachers and students’ basic school

Authors

  • Sandra Magina Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Irene Cazorla Universidade Estadual de Santa Cruz/BA
  • Verônica Gitirana Universidade Federal de Pernambuco
  • Gilda Guimarães Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

Tópicos específicos da Educação, Letramento Estatístico, média aritmética, concepções errôneas, Estudo Diagnóstico

Abstract

The present study aims to analyze students and teachers conceptions and misconceptions of average. A paper and pencil test, comprised of three questions, was designed. 287 Brazilian students and teachers undertook the test. They were: 54 pupils from 4th grade, 47 from 5th grade, 61 students begging undergraduation on Pedagogy, 82 students finishing the undergraduation on Pedagogy and 43 elementary school teachers. The test was undertaken in a collective way. Excepting to the teachers group, all the groups tends to confuse average to addition of the values, or to the maximum value. The result points that, in spite of an evolution on the understanding of the concept of average according to the educational level of the groups, some misconceptions are found within the teachers’ group.

Author Biographies

Sandra Magina, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Sandra Magina PhD pela Universidade de Londres e pós-doutora pela Universidade de Lisboa, é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da PUC/SP - sandra@pucsp.br; Irene Cazorla, doutora pela UNICAMP e pós-doutora pela PUC/SP, é professora da UESC/BA - icazorla@uol.com.br, Verônica Gitirana, PhD pela Universidade de Londres, é professora do Programa de Pós-graduação Educação Matemática e Tecnologia da UFPE -veronica.gitirana@gmail.com; Gilda Guimarães, Dr em Psicologia Cognitiva, é professora do Programa de Pós-graduação Educação Matemática e Tecnologia da UFPE -gilda@ufpe.br

Irene Cazorla, Universidade Estadual de Santa Cruz/BA

Doutora pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e pós-doutora pela PUC/SP, é professora da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA)

Verônica Gitirana, Universidade Federal de Pernambuco

PhD pela Universidade de Londres, é professora do Programa de Pós-graduação Educação Matemática e Tecnologia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Gilda Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Psicologia Cognitiva, é professora do Programa de Pós-graduação Educação Matemática e Tecnologia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

How to Cite

Magina, S., Cazorla, I., Gitirana, V., & Guimarães, G. (2010). CONCEPTION AND ALTERNATIVE CONCEPTION OF MEAN: a comparative study among teachers and students’ basic school. Educar Em Revista, 2, p. 59–71. Retrieved from https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13865

Issue

Section

Demanda Contínua