Culture, identity and alternatives to the consumer culture
Palavras-chave:
cultura, consumismo, economia, complexo de ideologia-ação-estrutura, crise.Resumo
This article explores questions of identity and culture in relation to the present systemic crises that confront human life on the planet, problematising the pursuit of economic growth and consumerist culture. It uses the concept of Ideology-Action-Structure complexes to understand the saturating nature of social, political and economic domination, and then explores interventions in these complexes, which all have characteristics of informal education, to promote cultural growth, create new settings and establish a counter-hegemonic ideology and alliance. It is suggested that by joining up fragmented local interventions and movements, there is hope that society's way of life can be shifted to one where cultural enrichment supports a less resource-exploitative economic and cultural model.
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Todo o conteúdo do periódico está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY.
Os Direitos Autorais para artigos publicados na Educar em Revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. A revista é de acesso público (Open Access), sendo seus artigos de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.