NURSING EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF THE DOMAINS OF THE CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION

Authors

  • Ítala Keane Rodrigues Dias Universidade Regional do Cariri - URCA http://orcid.org/0000-0003-3027-825X
  • Olga Feitosa Braga Teixeira Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Ilara Parente Pinheiro Teodoro Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Evanira Rodrigues Maia Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Maria do Socorro Vieira Lopes Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Maria de Fátima Antero Sousa Machado Universidade Regional do Cariri - URCA

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v23i2.52664

Keywords:

Professional competence, Health promotion, Nursing education, Nursing teachers, Healthcare.

Abstract

Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the Core
Competencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The study
was conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met the
established inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:
“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:
Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing education
strategies on the referred subject should be provided.

Author Biographies

Ítala Keane Rodrigues Dias, Universidade Regional do Cariri - URCA

Graduada em ENFERMAGEM pela Universidade Regional do Cariri-URCA (2013.2), especialista em em Enfermagem em Urgência e Emergência pela Faculdade Integradas de Patos - FIP. Mestranda do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Acadêmico em Enfermagem (PMAE) da Universidade Regional do Cariri (URCA). Enfermeira do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus-Tauá.

Olga Feitosa Braga Teixeira, Universidade Regional do Cariri - URCA

Enfermeira. Mestranda do programa de pós-graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, CE, Brasil. Docente da Escola Técnica de Saúde de Cajazeiras da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Cajazeira, PB, Brasil.

Ilara Parente Pinheiro Teodoro, Universidade Regional do Cariri - URCA

Enfermeira. Mestranda do programa de pós-graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, Ceará, Brasil. Bolsista de mestrado pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico – FUNCAP. Membro do Grupo de Estudos em Oncologia – GEOnco/URCA, Crato, CE, Brasil.

Evanira Rodrigues Maia, Universidade Regional do Cariri - URCA

Enfermeira. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do curso de Enfermagem e do programa de pós-graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA), CE, Ceará, Brasil.

Maria do Socorro Vieira Lopes, Universidade Regional do Cariri - URCA

Enfermeira. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do curso de Enfermagem e do programa de pós-graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, CE, Brasil. Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET), Enfermagem da URCA.

Maria de Fátima Antero Sousa Machado, Universidade Regional do Cariri - URCA

Enfermeira. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do programa de pós-graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, CE, Brasil.

Published

2018-05-23

How to Cite

Dias, Ítala K. R., Teixeira, O. F. B., Teodoro, I. P. P., Maia, E. R., Lopes, M. do S. V., & Machado, M. de F. A. S. (2018). NURSING EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF THE DOMAINS OF THE CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION. Cogitare Enfermagem, 23(2). https://doi.org/10.5380/ce.v23i2.52664

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE