INSTRUCTIONAL DESIGN IN NURSING: ASSISTIVE TECHNOLOGIES FOR THE BLIND AND DEAF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.62767

Keywords:

Nursing, People with Disabilities, Distance Education, Self-Help Equipment, Health education.

Abstract

The present study provides a reflective analysis on the development of online assistive
technologies that support nursing care for people with disabilities, based on Falkembach’s
instructional design model. Reflective study conducted in April 2018 through the online
institutional repository of the Graduate Program in Nursing of Universidade Federal do Ceará.
Studies on technologies from the last five years involving people with sensory disabilities were
selected. Four studies on the construction of online assistive technologies were analyzed,
and three courses and one educational leaflet addressed prevention and health promotion in
breast health, high blood pressure, sexual and reproductive health and prevention of sexual
violence with accessible and inclusive language. It was concluded that nurses should use
rigorous and effective methods in the construction of assistive technologies, observe all the
steps the model, avoiding errors and optimizing results.

Author Biographies

Aline Tomaz de Carvalho, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira. Especialista em Saúde da Família. Mestre em enfermagem. PhD em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará.

Aline Cruz Esmeraldo Áfio, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira. Especialista em Terapia Intensiva. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Bolsista CAPES.

Juliana Freitas Marques, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira.Mestre em Cuidados Clínicos em Saúde pela Universidade Estadual do Ceará;Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará

Lorita Marlena Freitag Pagliuca, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira. Professora da Universidade Federal do Ceará, bolsa PQ/ CNPq.

Luciana Vieira de Carvalho, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira. Especialista em Terapia Intensiva. Mestre em Enfermagem. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará.

Sarah de Sá Leite, Universidade Federal do Ceará

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Bolsista CAPES

Published

2019-09-27

How to Cite

Carvalho, A. T. de, Áfio, A. C. E., Marques, J. F., Pagliuca, L. M. F., Carvalho, L. V. de, & Leite, S. de S. (2019). INSTRUCTIONAL DESIGN IN NURSING: ASSISTIVE TECHNOLOGIES FOR THE BLIND AND DEAF. Cogitare Enfermagem, 24. https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.62767

Issue

Section

FREE COMMUNICATION